I 2026 skulle registreringsafgiften på elbiler til over 366.000 kr. stige som følge af den trappemodel, der blev indført i forbindelse med, at de nye bilafgifter trådte i kraft i 2021. Men i forbindelse med forhandlingerne om finansloven for 2026 har regeringen i samarbejde med de konservative fastholdt afgifterne for 2025 i yderligere et år.
Det betyder, at grænsen for hvornår elbiler skal betale registreringsafgift, ikke sænkes fra 419.000 kr. til 366.000 kr., som ellers var planlagt. Formålet er at give plads til, at man kan finde en politisk løsning, der passer bedre til de nuværende økonomiske forhold, end hvad man havde forudset, da aftalen om de nuværende bilafgifter blev vedtaget.
FDM hilser fastfrysningen velkommen. FDM er især tilfredse med, at politikerne ønsker at bruge næste år til at finde en mere langsigtet løsning ved nedsættelse af en hurtigtarbejdende ekspertgruppe.
Dyre elbiler falder i afgift
Men det er gået de flestes næse forbi, at afgifterne for dyrere elbiler faktisk kommer til at falde i 2026 som følge af fastfrysningen af registreringsafgifterne. Det skyldes en årlig regulering af §20 - også kendt som personskatteloven. Her bliver takster løbende justeret for årslønsudviklingen, og det påvirker også de to såkaldte skalaknæk. Skalaknækkene bestemmer, hvor stor en andel af bilens pris der henholdsvis skal pålægges med en afgift på hhv. 25%, 85% og 150%.
Da skalaknækket for 85% i 2026 stiger med 3.500 kr. til 76.400 kr., betyder det, at man kommer til at betale en lavere registreringsafgift. Det samme gør sig gældende for skalaknækket for 150% registreringsafgift, der stiger med 10.900 kr. til 237.400 kr.
– Der ligger en lidt glemt afgiftsrabat, som bilkøbere kan udnytte, hvis de overvejer en dyrere elbil. Kommer leveringen tæt på nytår, kan det faktisk betale sig at få bilen først i januar. Dels forventer vi, at forhandleren sænker prisen svarende til afgiftssænkningen på 4.154 kr. for de fleste dyrere elbiler, dels bliver værditabet mindre, fordi bilen får indregistreringsår i 2026. Det gavner totaløkonomien, siger Ilyas Dogru, der er FDMs forbrugerøkonom.
|
2025 priser med afgift |
2026 priser med afgift |
Forskel i afgift |
|---|---|---|
|
200.000 kr. |
200.000 kr. |
Ingen |
|
300.000 kr. |
300.000 kr. |
Ingen |
|
428.394 kr. |
425.000 kr. |
- 3.394 kr. |
|
450.000 kr. |
445.846 kr. |
- 4.154 kr. |
|
550.000 kr. |
545.846 kr. |
- 4.154 kr. |
Benzinbiler får også lavere afgift
Da registreringsafgifterne er højere på benzinbiler, vil de også opleve større afgiftsfald end elbilerne. Regnestykket her er lidt mere kompliceret, da bilens CO2-udledning indgår i beregningen af bilens registreringsafgift.
Men stort set alle benzinbiler vil falde i afgift. For de billigste benzinbiler har en lav CO2-udledning, og de dyrere biler står til at falde mere markant fordi de betaler den høje registreringsafgift på 150%, hvor skalaknækket har den største effekt.
– De fleste danske bilkøbere vælger at privatlease benzinbiler, og det vil de relativt små justeringer på registreringsafgiften ikke ændre på. Dog skal man være opmærksom på, at der ligesom med dyre elbiler kan være en fordel i at vente med at få bilen indregistret til starten af 2026, dels på grund af et lavere værditab dels på grund af afgiftsbesparelsen, siger Ilyas Dogru.
Da private danske bilkøbere stort set kun køber elbiler (84%) og benzinbiler (13%) har vi ikke beregnet afgiftsændringer for øvrige drivmidler herunder dieselbiler.
| CO2-udledning | 100 gram | 130 gram | 160 gram |
|---|---|---|---|
|
Bil til 170.000 kr. i 2025 |
- 1.431 kr. |
- 621 kr. |
+ 189 kr. |
|
Bil til 400.000 kr. i 2025 |
- 8.516 kr. |
- 7.706 kr. |
- 6.896 kr. |
Følg med i udviklingen
Få seneste nyheder både om biler og livet som bilist sendt direkte i din mailboks. Her får du også seneste nyt på vejområdet samt når der kommer ændringer som påvirker din biløkonomi.