Så meget stiger afgiften i 2026 på de mest solgte elbiler

2026 er det første år, hvor det er planlagt, at registreringsafgiften på elbiler skal stige mærkbart. Men det er primært på de dyreste elbiler, og de fleste hverdagsmodeller kommer ikke til at stige i afgift næste år. 

Blå modelbil kører op ad stabel mønter
Bilist

Afgifterne på elbiler bliver ikke lavere i fremtiden. Det er det eneste, vi ved med nogenlunde sikkerhed. For selvom skatteminister Ane Halsboe-Jørgensen i sidste uge kom med en kryptisk melding til Jyllands-Posten, hvor der både stod, at registreringsafgiften står til at stige i 2026, og at ministeriet følger området tæt og er klar til at reagere, hvis det bliver nødvendigt. 

De politiske vinde tyder også på, at registreringsafgifterne fortsat ligger på bordet i finanslovsforhandlingerne, men en større omlægning synes at være mindre sandsynlig. Den gode nyhed til danske bilkøbere er, at det ikke har den store betydning for mange af dem, der overvejer at købe en elbil. 

En beregning som FDM har foretaget, viser nemlig, at det kun er et fåtal af de mest populære elbiler, der med uændrede priser fra fabrikkerne vil få en højere registreringsafgift. Og på de allermest populære modeller er det kun versionerne med højt udstyrsniveau, der vil blive ramt. 

– Den nye grænse for, hvornår elbiler skal betale afgift, falder til 366.000 kr. Det vil sige, at hvis elbilens samlede pris er under dette, vil den ikke blive ramt af afgiftsstigning i 2026, siger FDMs forbrugerøkonom Ilyas Dogru. 

Hverdagsbiler rammes ikke

Efter et par år hvor store elbiler har fyldt mest i salgsstatistikken, er priserne blevet lavere, og der er kommet flere billigere elbiler på markedet. Skoda Elroq er den mest solgte bil i 2025, og selvom versionen med det største batteri er meget populær, så skal der tilvælges meget ekstraudstyr, før der kommer lidt afgift på danskernes nye elbil-darling. 

Storsælgere som Tesla Model Y, Skoda Enyaq og VW ID.4 er tættere på afgiftsknækket. Mens de to mest effektive udgaver af Model Y begge holder sig under afgiftsknækket, så kan købere af Skoda Enyaq og VW ID.4 med ønske om et pænt udstyrsniveau se frem til en afgiftsstigning i 2026.

En VW ID.4 i Style+-udgaven vil således få en afgiftsstigning på cirka 10.000 kr. Hos Audi stiger afgiften ikke på basismodellen af Q4 e-tron, mens Audi Q4 e-tron med firehjulstræk stiger med knap 39.000 kr.

– Største stigning på de mest populære modeller findes hos Mercedes-Benz EQB samt VW-modellerne ID. Buzz og ID.7. Her vil afgiften stige med omkring 40.000 kr. ved årsskiftet. Altså forudsat at bilmærkerne ikke ændrer på deres priser, siger Ilyas Dogru.

Bilpriser er elastik i metermål

Det er dog ikke særlig sandsynligt, og derfor forventes det ikke, at priserne på elbiler stiger markant på de mest populære modeller i 2026.

– Bilpriser er elastik i metermål og tilpasses løbende til markedet og konkurrencen. Vi har set kampagner på attraktive modeller, hvor der er kommet både pris- og udstyrsjusteringer på 40-50.000 kr. Derfor er det kun på de meget dyre elbiler til over 500-600.000 kr., at der er stor risiko for markante prisstigninger efter årsskiftet, siger Ilyas Dogru.

Afgiftsknækket var i 2021 på 500.000 kr. og er i 2025 kommet ned på 419.000 kr., og derfor ligger salgspriserne i dette prisleje. I 2026 vil den grænse være 366.000 kr., og derfor forventer FDMs forbrugerøkonom også, at importørerne skærper deres tilbud og kommer med attraktive kampagner i dette prisleje. Det kan være i form af et lavere udstyrsniveau tilpasset danske forhold eller ved bare at tilpasse prisen. 

Tip til køb i 2025

Med udsigt til den nye, lavere afgiftsgrænse er der grund til at holde øje med leveringstidspunktet, hvis man er igang med at købe en dyr elbil. Afgiften fastsættes nemlig ud fra, hvornår en bil indregistreres, og ikke hvornår slutsedlen er skrevet under. F.eks. opererer man hos Skoda allerede nu med 2026-priser på en Enyaq 85 Sportsline.

Bliver bilen forsinket ind i det nye år, kan det derfor påvirke den endelige pris, da der så kan komme afgift på. Derfor er det FDMs råd, at man dels får skrevet en konkret leveringsdato ind i slutsedlen, dels sikrer sig mod afgiftsstigninger.

Bemærk, at listen herunder er sorteret efter det samlede salgstal for modellen – og ikke for varianterne. De mest solgte elbiler står først. 

Vil du have personlig rådgivning?

Som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der kan hjælpe dig med at træffe beslutningen om du skal beholde din nuværende bil eller det er tid til at købe nyt.

Kontakt rådgivningen