Bilister som er under udredning for eksempelvis epilepsi, som får sløvende medicin i forbindelse med en behandling, eller som har en demenssygdom, kan uhindret køre videre. Også selvom de har fået et såkaldt lægeligt kørselsforbud af deres læge.
Det lægelige kørselsforbud fremgår nemlig kun af den enkeltes patientjournal og registreres ikke et centralt sted. Heller ikke hos politiet, som ved en kontrol derfor ikke kan se, om en bilist har et lægeligt kørselsforbud og dermed ikke må køre bil. Det møder kritik fra FDM.
– Problemet er, at et lægeligt kørselsforbud alene er en mundtlig aftale mellem læge og patient, som ikke er juridisk bindende. Forbuddet er heller ikke synligt andre steder end i patientens journal. Det betyder, at hvis politiet standser en bilist, kan de slå en masse oplysninger op om vedkommende – men ikke, om han eller hun har et lægeligt kørselsforbud og dermed ikke må sidde bag rattet. Det mener vi, er et problem, siger politisk chef i FDM Torben Lund Kudsk.
300 henvendelser om overtrædelser
Derfor foreslår FDM, at de lægelige kørselsforbud bliver gjort juridisk bindende og synlige i politiets registre. Dermed vil politiets nummerpladegenkendelse, som i dag sidder i mange politibiler, nemmere kunne ’se’, om der kører en bilist, som ikke må sidde bag rattet.
Da lægelige kørselsforbud ikke registreres centralt, er der ikke overblik over, hvor mange gange om året en læge udsteder et forbud. I hvor høj grad det overholdes eller overtrædes, findes der heller ikke tal for, men Styrelsen for Patientsikkerhed oplyser, at man årligt modtager lige under 300 henvendelser om overtrædelser af lægeligt kørselsforbud.
Arbejdsgruppe ser på reglerne
Blandt andet en meget omtalt dødsulykke, hvor en bilist med et lægeligt kørselsforbud sidste år kørte et forældrepar ihjel, har medført, at en tværministeriel arbejdsgruppe i øjeblikket er ved at gennemgå de gældende regler for lægeligt kørselsforbud, og arbejdsgruppen undersøger, om håndhævelsen kan forbedres.
Arbejdsgruppen har endnu ikke færdiggjort sit arbejde, men den forventes at være færdig inden årets udgang.
– Det er dybt tragisk, når der sker alvorlige trafikulykker, hvor lægeligt kørselsforbud ikke overholdes. Vi drøfter i øjeblikket på tværs af en række ministerier, om der er behov for at justere reglerne på området, så det bliver muligt at reagere over for patienter, der vælger ikke at overholde det kørselsforbud, de har fået af deres læge, skriver sundhedsminister Sophie Løhde (V) i et svar til FDM.
Trafiksikkerhed kommer først
Det er dog ikke alle, der er enige med FDM i, at lægelige kørselsforbud bør være synlige for politiet.
Hos blandt andre patientforeninger og Dansk Selskab for Almen Medicin er man bekymret for, at en højere grad af synlighed vil skade fortroligheden mellem læge og patient.
– FDM er opmærksom på, at der fra blandt andet lægefaglig side er en bekymring for at bryde fortroligheden mellem patient og læge. Den bekymring anerkender vi, men vi mener, at hensynet til trafiksikkerheden må have forrang. Et lægeligt kørselsforbund udstedes jo kun, hvis lægen vurderer, at der er en overhængende risiko for de øvrige trafikanter. Vi forestiller os heller ikke, at politiet skal kende årsagen til kørselsforbuddet – blot at der er et, siger Torben Lund Kudsk.
Har du brug for hjælp?
Husk, at du som medlem af FDM kan få rådgivning af biltekniske og juridiske eksperter, hvis du har spørgsmål til bl.a. regler for kørekort og dine pligter og rettigheder som bilist.