FDM kritiserer bilgigant - dropper 5 års garanti

Bilproducenten Stellantis skifter lang fabriksgaranti ud med ny serviceaktiveret ordning på op til 8 år på elbiler fra Opel, Peugeot, DS og Citroën. FDM mener, det er et tilbageskridt, som stiller forbrugerne ringere.

Sølvgrå Peugeot e208 set forfra
Bilist

Bare seks måneder efter at have udvidet fabriksgarantien fra to til fem år sadler den store europæiske bilproducent Stellantis nu om.

Stellantis har den 1. november introduceret et nyt serviceaktiveret program, Brand Care. I stedet for fem års fabriksgaranti får bilkøbere af elbiler fra Stellantis-mærkerne Opel, DS, Citroën og Peugeot nu op til otte års (160.000 km) såkaldt serviceaktiveret garanti.

Programmet er en selvstændig ordning, som supplerer bilernes toårige nybilgaranti og giver mulighed for op til otte års dækning i alt, skriver den danske importør af bilmærkerne, Wismo, i en pressemeddelelse. Dog kræver det bl.a., at bilerne serviceres på et mærkeværksted.

Skal give ekstra tryghed

Det nye Brand Care-program aktiveres automatisk og uden ekstra betaling, hver gang bilen får udført service efter fabrikkens anvisninger hos et mærkeværksted i Danmark, og det gælder frem til næste service. Hver serviceaktiveret garanti dækker således i to år eller 25.000 km.

– Vi ønsker at være en partner for vores kunder gennem størstedelen af bilens livscyklus. Derfor glæder det os, at danske bilkøbere nu kan få glæde af Care-programmet, som giver ekstra tryghed og overskuelighed på tværs af Peugeot, Opel, Citroën og DS i mange år frem, udtaler brand director hos Wismo Group, Jonas Stausholm.

Fra fem til to års garanti

Tilbage i april roste FDM Stellantis og Wismo for at hæve garantien på elbiler fra Opel, Citroën og Peugeot. Dermed kom de på niveau med FDMs krav om mindst fem års garanti eller 150.000 km på nye biler.

Men selvom bilkøberne med den nye otteårige Brand Care på papiret får en længere tryghed, er FDMs juristers begejstring forbeholden.

– Efter at have nærlæst betingelserne har vi svært ved ikke at se Brand Care som en forringelse for forbrugerne. Reelt går man fra fem til to års fabriksgaranti med mulighed for at tilkøbe yderligere seks års tryghed, siger jurist og teamleder i FDM, Nikolaj Igor Jørgensen og fortsætter:

– Vi havde hellere set, at Brand Care-produktet var blevet lagt oven i den femårige fabriksgaranti, som indtil nu har været en del af bilens pris. I stedet er der nu tale om en model, som er betinget af, at service bliver foretaget på et mærkeværksted. Dermed har man ikke frit værkstedsvalg, men er bundet til mærkets forhandlernetværk, hvilket kan have betydning for, hvad man betaler for service.

Mere en forsikring end en garanti

Han mener, at Stellantis’ nye produkt er et tilbageskridt i forhold til den konkurrence, vi det seneste år har set blandt producenter og importører, når det gælder forbedring af bilers nyvognsgaranti.

– En anden af vores anker er de mange undtagelser og begrænsninger, der er i Brand Care, og som betyder, at der ikke er tale om en almindelig nyvognsgaranti, men at den mere har karakter af en forsikring. Det kan være udmærket, men det kan ikke sidestilles med den tryghed, som en femårig fabriksgaranti giver. For eksempel er bilens multimediesystem og væskelækage undtaget. Derudover er der en række andre begrænsninger, som gør, at bilkøberne de første fem år er bedre stillet med den tidligere fabriksgaranti end med det nye Brand Care-program, siger Nikolaj Igor Jørgensen.

Hvem kan få Brand Care?

  • Konkret omfatter Brand Care-programmet alle elbiler fra Opel, Peugeot, Citroën og DS købt efter 1. november.
  • Kunder, der har købt en elbil fra et af bilmærkerne (ikke DS) efter 21. april 2025, kan fortsætte på det femårige garantiprogram eller overgå til Care-programmet uden ekstra omkostninger.
  • Har man købt en Peugeot E-3008 med såkaldt Wismo Care, kan man fortsætte på den ordning eller skifte til Brand Care uden ekstra omkostninger.
  • Har man købt en Peugeot E-3008 eller E-5008 uden Wismo Care, kan man træde ind i Brand Care-programmet for 5.000 kr.
  • Bilkøbere, der har købt en elbil før 21. april 2025, kan ikke tilsluttes CARE-programmet.

Kilde: Wismo

 

Afviser kritik

I en mail afviser Wismo, at Brand Care blot er "en ekstern forsikring, men en producentunderstøttet udvidet tryghedsdækning udviklet specifikt til Stellantis-mærkerne.”

– Dækningen og processerne ligger meget tæt op ad de tidligere garantiprocesser, og reparationer foregår fortsat med fabriksgodkendte metoder og originaldele, skriver Wismos danske pressechef, Hanne Langsig Sørensen, i en mail.

Ifølge hende er kravet om service hos mærkeværksted hverken nyt eller usædvanligt, men følger den praksis, som ses bredt i branchen.

Forskel på bilmærker

Mens købere af elbiler fra Opel, Citroën, Peugeot eller DS nu altså får den nye serviceaktiverede Brand Care-garanti, følger den femårige fabriksgaranti fortsat med, når man køber en anden Stellantis-bil – den elektriske Fiat Grande Panda. Til gengæld må købere af Alfa Romeo Junior og Jeep Avenger stadig nøjes med bare to års garanti.

Til dette svarer Wismo, at det er Stellantis som producent, der udbyder Brand Care-programmet, og derfor er det også dem, som afgør, hvilke mærker der er omfattet.

Har du brug for rådgivning? 

Som medlem af FDM kan du få rådgivning af FDMs juridiske eksperter bl.a. om garanti, om reklamation og dine øvrige rettigheder som forbruger. 

Bliv medlem