Der er godt nyt til de ca. 1,1 millioner danskere, der får kørselsfradrag for at pendle til og fra arbejde.
På et møde torsdag har Skatterådet nemlig besluttet at hæve satserne fra 1. januar 2026.
Det er første gang siden 1. januar 2024, at rådet hæver kørselsfradraget, som alle danskere, der har mere end 24 km til og fra arbejde, har mulighed for at få.
Stigningen betyder, at satserne fra nytår bliver sat op med fem øre til nu 2,28 kr. pr. km for de første 120 km. Pendler man længere, stiger satsen med to øre i forhold til i dag til 1,14 kr. pr. km.
Pendler man 50 km om dagen og 11.000 km om året til og fra arbejde, svarer de nye højere satser til, at man får 73 kr. mere i hånden efter fradrag, viser en beregning, FDM har lavet.
– Når vi beregner satserne, ser vi på de samlede udgifter ved kørsel i egen bil. Selvom den fremskrevne benzinpris bliver lavere i 2026, vil de andre faste udgifter for bilejere samlet set trække opad. Derfor ender vi altså med, at satserne pr. kilometer stiger, forklarer Skatterådets formand, Jane Bolander, i en pressemeddelelse.
Fortsat dyrt at holde bil
Skatterådets beregninger tager udgangspunkt i en benzinpris på 14,82 kr./l. Derudover indgår også et skøn over omkostninger til f.eks. service, udskiftning af sliddele, afbalancering af dæk, supplerende rustbehandling og forsikringer m.v.
– Det er godt nyt til de mange bilister, som pendler, at Skatterådet forhøjer satserne pr. kilometer, selvom den fremskrevne benzinpris bliver lavere i 2026, da de andre udgifter samlet set stiger. Det er FDMs forventning, at det fortsat vil være dyrt at vedligeholde bilen, siger forbrugerøkonom i FDM Ilyas Dogru.
| År | Sats for kørsel 25-120 km | Sats for kørsel over 120 km |
|---|---|---|
| 2025 | 2,23 kr. pr. km | 1,12 kr. pr. km |
| 2026 | 2,28 kr. pr. km | 1,14 kr. pr. km |
Afspejler ikke omkostninger
Pendlere, der bor i en af de såkaldte yderkommuner, får dog ikke nedsat satsen ved kørsel ud over 120 km.
Derudover kan studerende i yderkommunerne som noget nyt nu også bruge kørselsfradraget for deres transport til studiestedet.
– Vi må desværre igen i år konstatere, at kørselsfradraget ikke er tidssvarende og ikke afspejler de faktiske omkostninger, som pendlerne har. Dertil er skatteværdien af fradraget faldet fra cirka 33 til 25 procent siden 2012, siger Ilyas Dogru og tilføjer:
– Derfor er det fortsat et kritikpunkt fra FDM, at Skatterådet i nu mange år har holdt fast i den samme lave værditabssats. Danskerne kører generelt i dyrere og dyrere biler. Alligevel har Skatterådet hidtil fastholdt, at der blot indgår et værditab på biler på 0,25 kr. for hver kørt kilometer, som en pendler tilbagelægger til og fra arbejde.
Stiger 5 øre
Også den skattefrie kørselsgodtgørelse, som man kan få for at stille sin egen bil til rådighed i arbejdsøjemed, stiger en smule fra nytår. Her sættes satsen op med 13 øre til 3,94 kr. pr. km for de første 20.000 km. Kører man mere, stiger satsen for de efterfølgende kilometer fem øre til 2,28 kr. pr. km i 2026.
| År | Sats for 0-20.000 km | Sats for over 20.000 km |
|---|---|---|
| 2025 | 3,81 kr. pr. km | 2,23 kr. pr. km |
| 2026 | 3,94 kr. pr. km | 2,28 kr. pr. km |
Har man ikke bil, men bruger sin cykel, knallert, 45-knallert, scooter eller el-løbehjul til og fra arbejde, stiger fradraget i 2026 med beskedne én øre til 0,64 kr. pr. km. Denne sats er skønsmæssigt fastsat. Stigningen i satsen tager ifølge Skatterådet afsæt i den procentvise ændring i forbrugerprisindekset.
Har du styr på din biløkonomi?
Det kan være svært at få overblik over biløkonomien. Husk, at du som medlem af FDM altid få rådgivning af vores eksperter. Både til hvordan du kører længere på literen, og hvordan du regner din biløkonomi ud.