Populær elbil er sikker som en bankboks på hjul

Tesla demonstrerer i ny sikkerhedstest endnu en gang, at deres biler er blandt de allersikreste. Også flere andre ’dansker-biler’ imponerer med høj sikkerhed. Til gengæld krøller kinesisk lavprisbil sammen.

Crashtest af blå bil
Bilist

Juletravlheden har for længst indfundet sig hos Euro NCAP, der de seneste uger har smadret biler, som foregik det på samlebånd. Travlheden skyldes ikke mindst, at Euro NCAP i 2026 lancerer en helt ny test med nye testkategorier.

I alt 41 biler har i oktober og november enten været til eksamen i sikkerhed eller fået genberegnet deres tidligere resultater i forhold til de nuværende testkrav. Af de mange biler får 31 de maksimale fem stjerner, mens otte biler må ’nøjes’ med fire stjerner. To biler klarer sig kun til tre stjerner.

Den store pulje af biler er en blanding af velkendte og helt nye bilmodeller. Blandt andre de populære biler VW ID.3 og ID.4, Kia EV5, Skoda Elroq og Enyaq samt Cupra Born, der alle kører fem Euro NCAP-stjerner sikkert i hus. En enkelt bilmodel skiller sig dog særligt positivt ud, hvis man ser på, hvordan bilerne samlet klarer sig i alle fire testkategorier: Tesla Model Y.

Crashtest af grå Tesla Model Y
Med den opdaterede udgave af Model Y, understreger Tesla endnu en gang, at de er blandt de allersikreste biler. Af testpuljens 41 biler opnår Model Y samlet det bedste resultat. (Foto: Euro NCAP)

Tesla er en af de mest sikre biler

”Når det kommer til sikkerhed, kan vi konstatere, at Tesla hører til blandt de bedste. Og det gælder både, når det handler om sikkerheden for dem, der er i bilen, og for de bløde og hårde medtrafikanter omkring den. Tesla Model Y har således alle sikkerhedssystemer som standard, helt som det bør være. Det er positivt at se, hvordan Tesla tydeligt har prioriteret sikkerheden i forbindelse med den seneste opdatering af Model Y. Det gør den til et meget sikkert valg,” siger bilteknisk redaktør i FDM Søren W. Rasmussen.

Mens bilproducenterne de senere år har haft fokus på at forbedre sikkerheden for medtrafikanter, ikke mindst de bløde medtrafikanter som fodgængere og cyklister, så er testpuljens biler kendetegnet ved, at kollisionssikkerheden for både fører og store og små passagerer også er blevet forbedret. Langt de fleste af bilerne har således en generel god kollisionssikkerhed, hvor 21 af de 41 biler scorer 85 pct. eller mere i kategorien voksensikkerhed.

 ”Selvom Euro NCAP løbende har skærpet kravene, er det lykkedes bilproducenterne at udvikle bilernes kollisionssikkerhed med flere og bedre airbags samt mere avancerede sikkerhedsseler og -zoner, som opsamler energien ved et sammenstød. Det understreger, at man aldrig bliver færdig med at udvikle på sikkerhed,” siger Søren W. Rasmussen og tilføjer:

”Som bilproducent bør ambitionen naturligvis være de maksimale fem stjerner. Fire stjerner er dog ikke noget dårligt resultat i 2025. En bil med fire Euro NCAP-stjerner er derfor stadig en bil, FDM vil anbefale.”

Kinesisk bil krøller sammen

Anderledes forholder det sig for biler, som får tre stjerner eller mindre. Afhængig af resultatet vil FDM her enten ikke anbefale dem eller direkte fraråde køb. Af testpuljens biler gælder det VW T-Cross og den lille kinesiske billigbil Dongfeng Box. 

Crashtest af sølvgrå Dongfeng Box
Kollisionstesten af Dongfeng Box afslørede en vital fejl på karrosseriet med risiko for at bilen krøller sammen. Af sammen årsag må den billige 'kineser' nøjes med tre Euro NCAP-stjerner. (Foto Euro NCAP)

 ”Det kan se ud, som om VW har opgivet at videreudvikle sikkerheden på deres T-Cross-model. For eksempel mangler den en airbag mellem forsæderne, og nødbremsen klarer sig mildest talt dårligt. Mere alvorligt er testresultatet for Dongfeng Box. I kollisionstesten brød en svejsning ved bilens bærende A-stolpe sammen. Det er en vital fejl på hele bilens grundkonstruktion, der skaber risiko for, at bilen krøller sammen. At der er tale om en billig bil, er ingen undskyldning. Flere producenter, senest Firefly, har vist, at det er muligt at lave meget sikre biler til en lav pris,” siger Søren W. Rasmussen.

 Dongfeng Box er i øjeblikket ikke på det danske marked, men det kan ændre sig. 

Testens biler

Fem Euro NCAP-stjerner

Audi A3, Audi Q3, Audi Q5 e-hybrid (variant af Audi Q5), BMW X3, BYD SEAL 6, Cadillac Optiq, Chery Tiggo7, Chery Tiggo 8, Cupra Born, Cupra Formentor, Cupra Leon, Deepal S07, EBRO s700 (søsterbil til Chery Tiggo 7), EBRO s800 (søsterbil til Chery Tiggo 8), Hongqi EHS5,  Hongqi EHS7, IM IM5, Kia EV5, Leapmotor B10, Lucid Gravity, Mazda 6e, Mercedes-Benz CLE Coupé, MG MGS6 EV, MG MGS9 PHEV, Seat Leon, Skoda Elroq, Skoda Enyaq, Skoda Octavia, Subaru Solterra, Tesla Model Y, Toyota bZ4X Volkswagen ID.3, Volkswagen Golf, Volkswagen ID.4, Volvo EX90

Fire Euro NCAP-stjerner

BMW 2 Series Gran Coupé, DS N°8, Mitsubishi Grandis (søsterbil til Renault Symbioz), Nissan Micra (søsterbil til Renault 5), Nissan Qashqai, Toyota Yaris Cross, Volkswagen Caddy, Volkswagen Multivan

Tre Euro NCAP-stjerner

Dongfeng BOX, Volkswagen T-Cross

Hvilke sikkerhedsudstyr skal din bil have?

Du må ikke gå på kompromis med sikkerheden. Som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om bilers sikkerhed og de forskellige sikkerhedssystemer.

Kontakt rådgivningen