Det politiske tovtrækkeri om betalingsringen i København er i fuld gang. Transportministeren har flere gange udtalt, at han i løbet af få måneder vil fremsætte et lovforslag med regeringens præcise bud på betalingsringens placering, prisniveau og eventuelle undtagelsesbestemmelser for særlige befolknings- og erhvervsgrupper.
Det har givet anledning til omfattende kritik fra oppositionen, som beskylder regeringen for at løbe fra løfter om et grundigt forarbejde til lovforslaget. Oppositionen og flere omegnsborgmestre udtrykker bekymring over, om det overhovedet er muligt at fremsætte et lovforslag på så kort tid, hvis alle relevante undersøgelser og høringer skal være tilstrækkeligt gennemført. Samtidigt vurderer Gentoftes borgmester, at betalingsringen vil give anledning til øget trafik i omegnskommunerne, og han mener derfor, at der bør foretages en VVM-redegørelse inden Folketinget behandler loven om betalingsringen.
Gentofte borgmesters krav bakkes op af en miljøjurist fra Aarhus Universitet, som fastslår, at et lovforslag med så stor usikkerhed i forhold til miljøpåvirkning kræver, at projektet på forhånd er blevet miljøvurderet. Anlæg som betalingsringen falder ind under VVM-lovgivningen, fordi der ifølge bekendtgørelsen er pligt til at udføre en VVM-undersøgelse, hvis et anlæg får en væsentlig indvirkning på miljøet, samt i forbindelse med anlægsarbejder i en byzone. Kravet om en VVM-undersøgelse er blevet yderlige bestyrket af, at flere af oppositionens trafikordførere har erklæret, at det er nødvendigt at gennemføre en VVM-undersøgelse.
FDM har ikke nogen holdning til, om der skal foretages en decideret VVM-undersøgelse, men vi forventer at de miljømæssige konsekvenser undersøges grundigt og at alle relevante aktører inddrages, inden man tager endelig stilling.
Læs mere om FDMs tema om betalingsringen