Nu bliver campingvogne igen overhalet

Nyt lovforslag giver busserne lov til at sætte farten op. Men loven glemmer trailere og campingvogne, som dermed risikerer at blive stopklods på motorvejen.

FDM Mener

Danske busser og campingvogne synes og godkendes i stor stil til at kunne køre 100 km/t, men det er først, når køretøjerne passerer den tyske grænse, at hastigheden må sættes op. Det vil ændre sig fremover, da politikerne i disse dage forhandler i Folketinget om et lovforslag, som skal gøre det lovligt for Tempo 100-godkendte busser at øge hastigheden til 100 km/t på det danske motorvejsnet. Desværre har man glemt at inddrage campingvogne og trailere. 

Der er flere gode grunde til, at campingvogne og trailere bør tages med i lovforslaget. Trafiksikkerhedsmæssigt viser de tyske erfaringer, at der ikke sker flere uheld med den højere lovlige hastighed. Det handler bl.a. om, at de tekniske krav til campingvogne, trailere og selve vogntoget er væsentligt højere, for at en Tempo 100-godkendelse kan gives.

Fra medlemsundersøgelser ved vi, at mange med campingvogn føler sig presset i trafikken af lastbiler og busser, der ofte gerne vil køre hurtigere end de tilladte 80 km/t. Campingvogne og trailere ender derfor ofte som kørende forhindringer for de øvrige trafikanter, med mindre de er klar til at bryde hastighedsgrænserne. Campingvogne og trailer er derfor med til at skabe mange overhalingssituationer, hvor lastbiler og busser vil uden om. 

Når man ikke tidligere har tilladt Tempo 100 på motorvejene, bunder det blandt andet i Rigspolitiets betænkeligheder omkring, hvilke trafiksikkerhedsmæssige konsekvenser flere hastigheder på motorvejen vil medføre. Men hvis campingvogne og trailer kunne få lov til at følge trafikken i ”lastvognssporet”, bliver resultatet i praksis to forskellige hastigheder - en til person- og varebiler og en til tunge køretøjer og personbiler med anhængere.

Som forslaget ligger nu, hvor kun busser vil kunne godkendes, forudser FDM yderligere uro på motorvejene. Myndighederne har for tiden forsøg med overhalingsforbud for lastbiler, hvor målet er bedre fremkommelighed og mere rolig trafikafvikling. Derfor kan det undre, at myndighederne nu samtidigt er parat til at lade busser køre 100 km/t. Virkeligheden på motorveje er, at lastbilerne typisk ligger på omkring 90 km/t, og her vil busser så skulle ud i overhalinger med kun 8-10 km/t ekstra hastighed – et nyt elefantvæddeløb skydes dermed i gang. 

FDM opfordrer derfor til, at der ses på erfaringerne fra Tyskland, hvor Tempo 100 for campingvogne og trailere har fungeret upåklageligt i 15 år, og at der tages skridt til at udvide ordningen for busser til også at gælde campingvogne og trailere.