Pas på sælgers marked

Manglen på nye biler får nogle bilimportører og -forhandlere til at udnytte situationen. Forbrugerne skal passe på – men det skal bilbranchen også.

Bilhandel
FDM Mener

Danskernes interesse for elbiler er stor, og mange sætter handling bag interessen. Det ses nu på vejene, hvor snart 100.000 elbiler kører rundt. Men faktisk kunne der køre endnu flere, hvis bilproducenterne kunne levere. Først corona og siden krigen i Ukraine har imidlertid kastet grus i mange bilproducenters produktionsplaner. Læg dertil mangel på materialer og transportmuligheder. Alt sammen noget, der giver højere omkostninger og priser, der kun er gået én vej, og det er op.

I et sådant marked, hvor efterspørgslen markant overstiger udbuddet, skal man som forbruger se sig godt for. Det er ubetinget sælgers marked, hvor nogle ser nye muligheder og i den grad udnytter situationen. De fleste bilproducenter, -importører og -forhandlere har blot løbende sat prisen op, mens foreløbig én har forsøgt sig med noget, der mere minder om at sætte prisen op med tilbagevirkende kraft.

I forsommeren blev hundredvis af forventningsfulde købere af Årets Bil i Danmark 2022 mødt af en højst usædvanlig meddelelse – kollektiv annullering af deres køb. Hyundai producerede desværre ikke længere bilmodellen Ioniq 5 som modelår 2022, forlød det fra importøren, hvorfor forhandlerne måtte ophæve alle slutsedlerne. Heldigvis ville fabrikken producere en „ny“ model, der ligner 2022-modellen til forveksling, og som kunderne kunne bestille i stedet. Desværre koster den 15.000-20.000 kr. mere – og kunderne fik hele otte dages betænkningstid, hvis ikke de ville om bag i køen.

Hyundai Ioniq 5
Hyundai har kollektivt opsagt mange kontrakter på Ioniq 5.

Inden flere får samme geniale idé, må vi minde om, at intet varer evigt – heller ikke en markedsubalance, der lige nu tipper til fordel for sælger. Forbrugerne har en god hukommelse, og lige om hjørnet venter mange nye bilmærker og salgsmodeller, hvor den velkendte bilimportør og den traditionelle bilforhandler har andre roller at spille – eller måske slet ingen.

Importen af let brugte elbiler er steget markant i år. Her lokkes forbrugerne af muligheden for at springe køen til fabriksnye biler over. Til gengæld ses priser på brugte biler, der overstiger de i forvejen høje priser på nye biler. For nogle kan det helt givet være en god løsning, men her skal man som forbruger se sig særlig godt for. Hvem er sælger? Hvad er det egentlig for en modelvariant, man køber? Og hvad med garanti og serviceaftaler? Elbiler er med al deres avancerede elektronik bestemt ikke fejlfri, så afklarede reklamationsforhold er altafgørende.

Om man skal vente på den eneste ene eller tage den første den bedste – og måske lidt brugte – bilmodel, er et personligt valg. Uanset hvad man vælger, skal man i denne tid være ekstra opmærksom. Er du i tvivl, så brug FDMs rådgivning – vi er der for dig. Vi lover også, at vi vil holde et ekstra vågent øje med markedet – det er der tydeligvis stærkt brug for.

Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve