Mens vi venter på Tesla-effekten

Efter nogle fede år skal bilforhandlerne til at finde de gode tilbud frem. Det er godt nyt for dig.

En mand rækker en bilnøgle til en kvinde
FDM Mener

Der er opbrud i bilmarkedet. Efter en længere periode med forsyningsproblemer og stigende produktionsomkostninger, hvor forbrugerne har måttet stå i meget lange køer for at få lov til at købe bil, ser det ud til at lysne. De etablerede bilmærker begynder at kunne levere nye biler igen, og mange kinesiske bilmærker gør deres entré på det danske marked. Og så var der jo også lige fredag den 13. januar, hvor Tesla med markante prisnedsættelser satte turbo på omstillingen fra sælgers til købers marked.

Der har været mange spekulationer om, hvordan de øvrige bilproducenter og deres danske importører vil reagere på Teslas strategiske træk. De fleste ser foreløbig tiden an, men vi har næppe set det fulde billede endnu. Så længe vi stadig ser alenlange ventelister på især elbiler fra de store etablerede bilmærker, kan disse på den korte bane godt tillade sig at lade som ingenting.

Men spørgsmålet er, om der kommer nye ordrer på bilmodeller, der pludselig har en høj pris i konkurrence med Teslas modeller. Er det ikke tilfældet, kan der blive meget stille hos forhandlerne, når de for længst bestilte biler engang bliver leveret.

Et oplagt problem for de danske bilimportører er dog, at mens Tesla er blevet et superbrand med en dominerende markedsposition på det danske elbilmarked, er det ikke tilfældet på de fleste øvrige europæiske bilmarkeder. Det er altså langtfra givet, at bilproducenterne står klar til at hjælpe de danske importører med et bilmarked på størrelse med Hamborgs. Håb er som bekendt ikke en strategi, og heldigvis er den danske bilbranche kreativ, så mon ikke vi snart ser andre gode tilbud, billigere udstyrsversioner mv.?

Mens Tesla-effekten altså endnu ikke er slået igennem på markedet for nye biler, står det anderledes til på brugtbilmarkedet. Nogle forhandlere har utvivlsomt brændt fingrene på importbiler, og helt generelt ser det ud til, at de brugte elbiler er dem, der er påvirket mest.

Selvom det naturligvis er træls for dem, der har tabt penge, er det faktisk i en større sammenhæng en positiv historie, at priserne på mange brugte elbiler er faldet, og at prisstigningerne på nye formentlig løjer af, for hvis elbiler forbliver dyre, vil de i mange år endnu være forbeholdt de få med et stort økonomisk overskud i hverdagen og ikke for de mange. Selvom elbilsalget overgår de flestes forventninger, udgør de kun fire procent af bilparken – der er lang vej igen, før elbiler er allemandseje.

FDM forventer, at de danske bilimportører lægger sig i selen for at skaffe billigere elbiler, og at politikerne holder krudtet tørt og ikke som planlagt allerede fra 2025 øger afgifterne på elbiler igen. Er man ikke i markedet for en ny Tesla eller en brugt elbil, kan vi forbrugere med fordel lige se tiden an, så dukker der nok et godt tilbud op.

Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve