I det forgangne år har der været fest på de danske veje – elbilfest. På årets sidste dag rundede vi 200.000 elbiler. Det er positivt, men også vigtigt, for uden et omfattende skift til elbiler når vi ikke klimamålene. Samtidig sikrer elbilerne, at vi kan opretholde vores mobilitet og transportere os, som vi plejer – endda med god samvittighed.
Det er dog ikke alle, der kan være med til elbilfesten. For mange er adgangsbilletten stadig for dyr. En nylig undersøgelse fra Danmarks Statistik viste med al tydelighed, at elbiler først og fremmest er for de ressourcestærke familier – dem med de højeste indkomster og de længste uddannelser og med eget hus i eller omkring de store byer.
Det er et problem, at de, der hidtil har købt elbil, kun udgør en lille del af forbrugerne. Dels fordi de fleste i den gruppe allerede har købt en elbil, og hvordan får de øvrige mulighed? Dels fordi vi risikerer at skabe et A- og et B-hold, hvor grøn omstilling af biltransporten er forbeholdt de få.
Afgifter rammer benzin- og dieselbiler
Politikerne er også med til at understrege og uddybe forskellen på dem, der er med på elbilholdet, og alle dem, der ikke er. Allerede i dag ser vi, hvordan flere store kommuner drømmer højlydt om byer, hvor kun elbiler må køre, og fra Christiansborg kommer en lind strøm af nye og højere afgifter, der rammer alle dem, som stadig kører på benzin eller diesel.
Vi når ikke Danmarks klimamål, hvis vi tror, det løses med afgiftsfrie luksus-elbiler til de mest velstillede. Der er i dén grad behov for også at se på den anden ende af bilmarkedet, og hvordan vi får langt billigere elbiler ud til helt almindelige danskere. Det er nødvendigt, hvis den grønne omstilling skal have en bred folkelig opbakning.
Store SUV'er er ikke de mest energieffektive
Det er noget af det, FDM vil adressere over for politikerne i det nye år. Vi vil også sætte fokus på, at en elbil ikke bare er en elbil. Nogle er nemlig grønnere end andre, for det er ikke ligegyldigt, hvor energieffektive elbilerne er, og hvordan de er produceret.
Ud fra et klimaperspektiv er det ikke smart, at de fleste elbiler indtil nu har været store SUV’er med kæmpe batterier. Nu kommer efterhånden de mere almindelige modeller med mindre batterier – var det ikke en idé i højere grad at fremme dem?
Jeg er selv en af dem, der led af rækkeviddeangst, da jeg for et par år siden skulle have min første elbil. Det blev en bil med et stort batteri – næste gang vil jeg prioritere anderledes.
Ud over FDMs politiske arbejde vil vi også i 2024 arbejde videre med at give FDMs medlemmer endnu bedre services og produkter, der kan støtte deres valg af grønnere løsninger.
Og til alle jer, der endnu ikke kan se jer selv i en elbil, kan jeg forsikre jer om, at I ikke er glemt. Vi vil stadig have masser af gode løsninger til jer, herunder Danmarks bedste rabat på brændstof.
Hold dig up to date med FDM
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks