Det er dyrt at være fattig, siger man. Den sandhed er meget tydelig, når det kommer til det at have bil. For fire år siden blev sporene lagt til lidt mere moderne bilafgifter. Det betyder, at de fleste elbiler i dag købes uden eller med kun ganske lidt registreringsafgift.
Også de løbende ejerafgifter på elbilerne er i bund, og det samme er afgiften på den strøm, bilerne oplades med. Det er godt og virker efter hensigten, så danskerne i den grad køber nye eller næsten nye elbiler.
Men det er ikke alle danskere, som nyder godt af de gunstige forhold for elbiler. I virkeligheden er det benzin- eller dieselbiler, der vælges, når de fleste danske familier får ny bil, for i de fleste familier er en ny bil en brugt bil.
Dyrere og dyrere at køre fossilbil
Det er her, det indledende ordsprog bliver aktuelt. Alle de familier, der ikke har råd til at købe en ny eller næsten ny elbil, står i en helt anden situation end elbilejerne. Både registreringsafgiften og ejerafgiften er blevet dyrere for de nye benzin- og især dieselbiler.
Og der er udsigt til, at forskellen mellem dem, der har råd til at skifte til elbil, og alle dem, der ikke har, kun bliver større og større. Ejerafgifterne er de senere år steget markant for benzin- og dieselbiler, og der er udsigt til, at også brændstofafgifterne tager et ordentligt hop i de kommende år.
I den kommende tid skal de danske politikere tage stilling til, om de nuværende afgiftsregler skal justeres frem mod 2030. Mange kræfter i bil- og ladebranchen arbejder for at udskyde den planlagte indfasning af registreringsafgifter på nye elbiler – men for FDM er det især vigtigt at sikre endnu bedre vilkår for de billigere elbiler.
FDM: Det er en omvendt Robin Hood
De store organisationer i bil- og ladebranchen foreslår, at den fortsatte afgiftsfritagelse for selv meget dyre elbiler skal finansieres af endnu højere ejerafgifter på alle eksisterende biler, og det vil især ramme benzin- og dieselbiler.
Det handler nok om, at navnlig bilimportørerne, som tilmed arbejder for, at benzin- og dieselbiler skal holdes helt ude af byerne med nulemissionszoner, tjener flere penge på en ny elbil end på en benzinbil til samme pris. For ladebranchen handler det helt naturligt om at få flere kunder ved ladestanderne.
I FDM mener vi, at der går „omvendt Robin Hood“ i den, når danskere, der ikke har råd til at skifte til elbil, skal betale endnu mere for at sikre lave afgifter til dem, som har råd. Det er hverken en fair eller hensigtsmæssig tilgang.
Vi når aldrig klimamålene, hvis den grønne omstilling er et projekt for eliten og dem, som har råd. Vi når dem kun, hvis vi indretter reglerne, så flest mulige forbrugere har reel mulighed for at deltage i omstillingen. Vi skal fremme elbiler til millioner af forbrugere og ikke til forbrugere med millioner.
Hold dig up to date med FDM
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks.