Danmark har i mange henseender været et foregangsland. Vi var et af de første lande, hvor man fik ret til at sige det, man mente – vi fik en trykkeret. Vi var også en af de første nationer i Europa, der indførte en demokratisk forfatning – vi fik en borgerret. Og da kvinder i 1915 fik stemmeret, var Danmark også med i front.
Men selvom vi kan være stolte af vores samfundsmodel og alle de rettigheder, vi har som borgere, er der stadig plads til forbedringer. Selv det, der kan synes at være i småtingsafdelingen, kan være vigtigt for den enkelte og på sigt for os allesammen.
En af elbilens udfordringer er, at den relativt ofte skal lades op. Kan det ske hjemme i carporten, er det ingen sag. Men bor man – som en tredjedel af os gør – uden egen p-plads, kan det hurtigt blive et problem, der kan gøre det mere besværligt og ikke mindst dyrere at skifte til elbil.
Svært at få alle med på en gang
Det kan med rette afholde en del fra at skifte til elbil, hvilket igen forsinker den grønne omstilling, og dermed bliver det et problem for os alle.
Bor man i ejer- eller andelsbolig med en fælles p-plads, skal man som elbilist blive enig med sine naboer om en ladeløsning. Det er ofte en besværlig proces. For hvorfor skal man påduttes fælles udgifter til ladestandere? Hvilken løsning kan man enes om at vælge? Og hvorfor skal nogle p-pladser nu reserveres til elbiler?
Problemstillingerne er mange, og løsningerne ofte svære at finde i det lokale beboerdemokrati. Bor man til leje, er sagen ofte endnu mere kompleks, og så er der alle dem, der ikke har en fælles p-plads, men som må parkere på offentlig vej og lade ved offentligt tilgængelige ladestandere.
Penge fra ladeparker til P-pladser
I FDM har vi kigget mod Norge for at finde løsninger. Vi mener, at vi som nordmændene ved lov skal indføre en laderet, der sikrer, at det lokale beboerdemokrati ikke kan stille sig i vejen for etablering af lademuligheder.
Ikke at naboer uden elbil skal betale for elbilistens ladeløsning, men omvendt må de heller ikke kunne hindre det uden væsentlige grunde. Vi mener også, at beboerforeninger, der laver fælles ladeløsninger, bør støttes økonomisk i form af medfinansiering.
Staten har brugt mange millioner på at investere i lynladeparker langs motorvejene, men pengene er i dag bedre brugt lokalt i beboerforeninger, da ladeoperatørerne nu står i kø for at opsætte lynladere langs de store veje.
Laderet indebærer også, at man som elbilist i lejlighed, der må parkere på offentlig vej, skal kunne bede kommunen om at lave et udbud på ladestandere på offentlig vej nær ens bolig.
I den kommende tid vil I kunne se en kampagne, hvor FDM sætter fokus på laderet, og vi arbejder naturligvis også politisk for, at det skal lykkes.
Hold dig up to date med FDM
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks.