FDM: Benzin- og dieselbilejere skal ikke igen betale for fortsat afgiftsfrie elbiler

Det skal være muligt at købe en billig elbil, men det skal ikke være på bekostning af ejere af benzin- og dieselbiler. FDM ser andre veje til at sikre, at danskere med en begrænset biløkonomi kan komme med på den grønne omstilling.

Grøn sparegris står på kølerhjelmen på en hvid bil
FDM Mener

Det går over al forventning med salget af elbiler. Spørgsmålet er hvor længe. For elbiler nyder gunstige afgiftsforhold, men kun lidt endnu. Afgiften på især de dyrere elbiler stiger nemlig fra 2026, så en typisk elbil, der i dag koster 400.000 kr., gradvist vil stige til ca. 550.000 kr. i 2030. Det vil alt andet lige bremse salget af elbiler og forsinke den grønne omstilling af bilparken.

Mobility Denmark og Bilbranchen i DI, der begge lever af at importere og sælge nye biler, har en løsning. De vil fordoble den årlige ejerafgift på nye og ikke mindst eksisterende biler, indføre kørselsafgifter og fuld afgift på strøm til opladning. Provenuet vil de bruge på at udskyde indfasningen af afgifter på elbiler, hovedsageligt for de dyre elbiler, som der sælges flest af, og som organisationernes medlemmer lever af at sælge.

Men er det nu klogt? Det mener vi ikke i FDM. Vi sætter spørgsmålstegn ved, om elbilsalget nu også vil gå i stå, hvis der kommer afgifter. Elbiler der i dag koster op til 275.000 kr., vil også i 2030 være afgiftsfrie, og dem kommer der flere modeller af allerede i år. Det er biler, som er brugbare for mange danske familier.

Det er fint at ville sikre danskerne afgiftsfrie elbiler, men regningen bør ikke sendes videre til de nuværende bilejere.

Socialt skævt forslag

Og så er der lige det med de dyre elbiler, at selv med afgift vil de i 2030 stadig være billigere end deres søstermodeller på benzin. FDM er med andre ord ikke så bekymret for at salget af de dyreste elbiler går i stå.

FDM er derfor ikke tilhængere af bilbranchens plan, der vil gøre det dyrere for alle bilejere, især dem der endnu ikke har skiftet eller kan skifte til elbil. Forslaget vil også gøre det dyrere for kommende ejere af mindre, billige elbiler, for hvem en begrænset biløkonomi er virkeligheden. 

Især når pengene tydeligvis skal bruges på, at de dyreste elbiler fortsat kan køre afgiftsfrie rundt, vil forslaget blive socialt skævt og dermed næppe nogen genvej til, at flest mulige danskere træffer et valg om at skifte til elbil.

Gør de billige elbiler attraktive

Vi er i FDM mere bekymret for, om der kommer væsentligt billigere elbiler på markedet hurtigt nok. Faktum er, at det hidtil har været de mest ressourcestærke familier, der har købt elbil.

Tal fra Danmarks Statistik for første halvår 2024 viser, at 54 pct. af de nye elbiler blev købt af familier med en husstandsindkomst på mere end én million kroner. Fremadrettet må det handle om at gøre elbilen attraktiv for mindre økonomisk stærke familier – danskere som der er flest af.

FDM mener, at der findes en anden vej, der vil have større social accept og bedre fremme omstillingen til elbiler. Politikerne bør holde fokus på at gøre de billigere elbiler attraktive for flest mulige danskere frem for at bruge provenuet på at holde de dyre biler helt afgiftsfri.

Mangler der penge, mener vi ikke, at det er rimeligt at øge ejerafgifterne for benzin- og dieselbilejere, som modsat de fleste elbilejere betaler rigeligt i forvejen: Tiden er heller ikke til kørselsafgifter eller fuld elafgift på strøm til opladning. Pengene kan derimod findes i et nyt EU CO2-kvotesystem, hvor brændstofproducenter om få år skal købe kvoter.

Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks.

Få FDMs nyhedsbreve