Danmark er langt fremme, når det kommer til både elbiler og grøn strøm. I dag er reglerne skruet sådan sammen, at elbilejere, der betaler fuld elafgift, kan få refunderet elafgiften til opladning af elbil igennem en ladeoperatør. Men hvis du har solceller og elbil, er det ikke muligt at få refusion af elafgiften. Det skyldes utidssvarende afgiftsregler, da det ikke kan dokumenteres, om det er strøm fra solceller eller fra elnettet, der er brugt til opladning af elbilen. Det betyder, at solcelleejere med elbiler ikke får elafgiften refunderet for den strøm, der kommer fra nettet, og som de har betalt afgift for. Det gør det unødigt kompliceret at være grøn forbruger.
Skatteminister Rasmus Stoklund (S) har heldigvis meldt ud, at han vil arbejde for nye regler, der gør det nemmere for elbilejere med solceller. I den kommende tid vil han invitere folketingspartier til forhandling. Hos FDM ser vi det som et vigtigt skridt og opfordrer til, at folketingspolitikerne bakker op om løsningerne.
Som FDM ser det, står skatteministerens forslag på to ben:
1. Ekstra elmåler i hjemmet – En separat måler sættes op, så solcellestrøm kun bruges i husstanden, mens elbilen kan oplades med den billige strøm fra nettet. Men det koster flere tusinde kroner at få en ekstra måler, og det er ikke en optimal løsning for alle. Mange vil være tilbageholdende med at investere i en dyr installation, når elbilen og ladeboksen allerede har været en stor udgift. Derudover kan det være teknisk besværligt at installere en ekstra måler i alle hjem.
2. Brug ladeboksens måler som ekstra måler – Mange ladebokse har allerede en indbygget måler. Ministeren foreslår, at der betales lav elafgift up front. På den måde sidestiller man strøm fra solcellerne med strøm fra elnettet. Det vil være en langt smartere løsning, som gør det lettere og billigere for elbilsejere. Fordelen er, at de fleste ladebokse har en måler. Udfordringen er, at løsningen først kan træde i kraft i midten af 2026. Den løser dermed ikke solcelleejernes akutte problem. Til gengæld har den et stort potentiale for markedet for opladning af elbiler, mener vi hos FDM.
Mindre bøvl, større besparelser
Den nye model, hvor man nyttiggør målerne i ladeboksene, vil også gøre det billigere at eje en elbil. I dag skal mange elbilister betale mellem 600 og 2.400 kr. årligt for en serviceaftale med en ladeoperatør for at kunne få refusion af elafgiften. Det skyldes, at ladeoperatøren skal have driftsansvar for ladeboksen. Men med de nye regler kan dette forenkles, så flere kan få billigere abonnementer.
Det vil også gøre markedet for opladning mere konkurrencedygtigt. I dag er elbilister ofte bundet til en bestemt ladeoperatør, fordi det kan være svært at skifte udbyder uden samtidig at skulle skifte ladeboksen, da ladeoperatørerne ofte ikke er villige til at overtage hinandens bokse grundet servicekrav. Med en mere fleksibel ordning kan flere aktører konkurrere om at tilbyde de bedste priser og vilkår.
Grøn strøm skal være en selvfølge
FDM bakker op om ministerens forslag, fordi det vil gøre det nemmere og billigere at køre på grøn strøm. Det skal ikke være en videnskab at udnytte sine solceller til elbilen – det skal være en naturlig og enkel del af hverdagen.
Hvis vi skal nå vores klimamål og få endnu flere danskere til at skifte til elbil, så skal reglerne være enkle og fair. Det skal kunne betale sig at gå den grønne vej – både økonomisk og praktisk. Nu håber vi, at politikerne går sammen og får lavet en god løsning for alle elbilister.
Hold dig up to date med FDM
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks.