Dyrt for bilisterne at kommunerne sparer på vejene

Kommunerne bruger ikke de penge på vejene, der er brug for. Det er et dyrt sted at spare, og det skal man som bilist og skatteborger huske frem mod kommunalvalget.

Bilhjul på vej med flere huller i
FDM Mener

Det kan i mere end en forstand være en rystende oplevelse at køre rundt på de kommunale veje. Alt for mange kommuneveje bærer tydeligt præg af mange års nedprioritering. Nedslidt asfalt fuld af huller, revner og nødtørftige lapper fra talrige gravearbejder er mere reglen end undtagelsen.

At kommunerne nedprioriterer vejene, har flere konsekvenser. Ud over det åbenlyse, at hullede, ujævne veje er mindre komfortable at køre på, går det også ud over trafiksikkerheden – især for de tohjulede.

En vej med en ru, nedslidt overflade fuld af „ar“ og lapper øger også trafikstøjen og energiforbruget, som vi ellers arbejder på at nedbringe.

Dyrt at udskyde vedligeholdelsen

Når kommunalbestyrelserne år efter år alligevel nedprioriterer vejområdet, er det næppe af ond vilje, men udtryk for en kortsigtet økonomisk optimering. Der er ingen tvivl om, at kommunernes budgetter er pressede.

Men selvom Folketinget benhårdt styrer, hvor mange af deres egne penge kommunerne faktisk selv må bruge, og kommunerne skal leve op til mange nationalt fastsatte krav, er der stadig et stort lokalpolitisk ansvar for prioritering.

Problemet er imidlertid, at hvis kommunerne prioriterer „varme hænder“ over „kold asfalt“, ender man i sidste ende med færre penge – også til de „varme hænder“.

Det er veldokumenteret, at det er en økonomisk dårlig forretning at slide vejene så langt ned, at de reelt skal repareres. Det er altså markant billigere løbende at vedligeholde vejene frem for at vente, til de er slidt ned. 

Husk vejene ved kommunalvalget

En væsentlig kilde til slitagen er også, når der graves i vejen. Det gøres der mange steder. En kommune kan nemlig ikke hindre, at der graves for at få adgang til rør og kabler, men det er FDMs oplevelse, at mange veje ofte efterlades i en langt dårligere stand, end før spaderne blev sat i jorden.

Her er det kommunens opgave at føre tilsyn og sikre, at ledningsejer og bygherre reetablerer vejbelægningen, så vejens stand, og ikke mindst dens levetid, opretholdes. Det har vi i FDM set talrige eksempler på, ikke sker, og så ender regningen i sidste ende hos kommunens skatteborgere. Det er ikke rimeligt.

I de senere år er der eksempelvis gravet utallige kilometer fjernvarmerør og fiberkabler ned. Det har mange steder efterladt vejene i markant dårligere stand, end før der blev gravet.

Som borgere og vælgere kan vi heldigvis gøre noget ved problemstillingen. Vi kan lokalt stille krav til kommunalpolitikerne om i højere grad at prioritere vores fælles veje. Det kan passende ske frem mod kommunalvalget den 18. november.

Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks.

Få FDMs nyhedsbreve