Nej, 17-årige skal ikke køre alene

Selvom de helt unge bilister har en markant højere ulykkesrisiko end øvrige trafikantgrupper, må 17-årige fra 1. juli køre alene uden ledsager. En dårlig idé, mener FDM, som er bekymret for trafiksikkerheden.

Ung kvinde bag rattet
FDM Mener

Fra den 1. juli bliver det lovligt for 17-årige at køre bil uden ledsager. Dog kun i tidsrummet fra klokken 5 om morgenen til klokken 20 om aftenen. Hidtil har det været et krav, at de nye, unge bilister skulle have en erfaren ledsager med kørekort ved deres side, indtil de flydte 18 år.

En ordning, der har været en succes, og som mange unge såvel som deres forældre har sat stor pris på. Den samme ordning har man gennem flere år haft i flere af vores nabolande, hvor den har nedbragt antallet at uheld blandt de unge bilister. Ordningen har vist, at man bliver en bedre og mere sikker bilist af at have en erfaren co-driver ved sin side den første tid bag rattet.

Når regeringen nu fjerner kravet om en ledsager, er det for at give de mange unge, der bor uden for de store byer, bedre mulighed for at komme til og fra uddannelser og lærepladser. Eller som transportminister Thomas Danielsen (V) så bramfrit udtrykker det til Avisen Danmark: ”… Hvis man er lærling på en maskinstation, så skal man ofte ud på Lars Tyndskids mark…”

Det er ikke nogen hemmelighed, at erhvervslivet mangler hænder – især faglærte er i ekstra høj kurs. Derfor er det helt givet en stor fordel, at yngste lærling nu må køre selv – til arbejde og ud til kunderne.

Unge har større ulykkesrisiko

Det er her, vi i FDM bliver bekymret. Det er et faktum, at 17-24-årige har en markant højere ulykkesrisiko end øvrige trafikantgrupper. Der er faktisk fire gange større risiko for, at de havner i en ulykke end deres forældre. Det er ligeledes et faktum, at ulykker med varebiler oftere er mere alvorlige end ulykker med personbiler.

Vejdirektoratets dødsulykkestatistisk viser, at der relativt set er dobbelt så stor sandsynlighed for at blive dræbt i en personskadeulykke, der involverer en varebil, i forhold til en ulykke, der involverer en personbil. Sætter man en 17-årig bag rattet af en varebil, har man med andre ord en potentielt farlig cocktail.

Vejdirektoratet vurderede i forbindelse med lovforslaget, at lovændringen vil medføre cirka fire flere trafikdræbte og 33 alvorligt tilskadekomne årligt. Det er alt for høj en pris. Først og fremmest for de trafikdræbte og deres efterladte, men også for samfundet.

De samfundsøkonomiske omkostninger ved disse ulykker er beregnet til over 400 millioner kroner om året. Det er en for høj pris for at forbedre de unges mobilitet. Det er velment, at man ønsker at lette de unges vej til uddannelse eller læreplads – men de og deres medtrafikanter skulle jo også gerne komme sikkert hjem igen.

Den kollektiv trafik er for dårlig

FDM anerkender, at mange unge oplever dårlige transportmuligheder uden for de store byer, og at det er et problem for såvel de unge som for samfundet. Men vi mener, at der er flere andre håndtag, man hellere bør skrue på, før man ændrer kørekortreglerne.

Man kunne jo f.eks. modernisere skattelovgivningen, så det blev attraktivt for de unge at køre sammen til uddannelse, sport og fritidsaktiviteter.

Man kunne gentænke reglerne for kollektiv trafik, så den kunne spille bedre sammen med samkørsel. Og så er det vigtigt at huske som politiker, at problemet er skabt af politikere. Det er ikke uden pris at centralisere uddannelserne, samtidig med at man skærer ned på den kollektive trafik.

Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks.

Få FDMs nyhedsbreve