Afstanden mellem fornuftig trafikregulering og ren pengemaskine bliver stadig kortere. Rundtom i landet indfører stadig flere kommuner betalingsparkering – også på steder, hvor behovet for at begrænse parkeringen vha. betaling synes søgt.
På de mange private p-pladser handler det om p-afgifter i forruden eller i e-Boks – nogle gange for en forseelse, som kan være svær at få øje på. Her tæller hver en millimeter. Parkering er blevet en forretning, og bilisterne betaler prisen.
Mange FDM-medlemmer fortæller om uklar skiltning og afmærkning, bøder udstedt på et tvivlsomt grundlag og sager, hvor klager bliver mødt med standardafslag eller rungende tavshed.
Minister: Stop usynlige p-afgifter
Særligt de private parkeringsselskaber skiller sig ud med metoder, der i stigende grad fremstår mere som fælder end som fair kontrol. Hvor „forretningsmodellen“ synes at være at optimere antallet af bilister, der misforstår reglerne. Og kan man tilmed erstatte p-vagten med et kamera, er det ren win-win. For p-selskabet.
FDM har i den seneste tid sat særligt fokus på de såkaldt usynlige p-afgifter, som først lander i bilejerens e-Boks, længe efter man har parkeret. En praksis, som både vi og Forbrugerombudsmanden har betvivlet lovligheden af.
Heldigvis har transportministeren lyttet til FDM og bilisterne og gjort reglerne tydeligere – så det nu er slut med „usynlige p-afgifter“.
Kommunerne opkræver rekordbeløb
Men det er ikke kun de private aktører, der ser parkering som et økonomisk tag selv-bord. Også mange kommuner har fået smag for de indtægter, der følger med. Sidste år havde landets kommuner samlede parkeringsindtægter på 1,2 milliarder kroner. På 10 år er kommunernes indtægter fra parkering steget med mere end 50 procent.
FDM har i flere tilfælde haft fat i kommuner, hvor p-indtægter tydeligvis skulle bruges til at lukke huller i kommunernes budget. Når parkeringsregler ikke længere handler om at sikre fremkommelighed og orden, men om at skaffe penge i kassen, mister vi som borgere tillid. Det skaber ikke respekt for reglerne – det skaber modstand.
Der er mange eksempler på, at reglerne bøjes eller overtrædes – både af p-selskaber og af kommuner. Tilbage står bilisterne med frustrationer og en voksende mistillid til systemet. Det er ikke hensigtsmæssigt.
Retssikkerheden må også gælde i parkeringssager. Derfor arbejder FDM for at få styrket reglerne og sikre, at bilisterne har bedre klageadgang, og at selskaber og kommuner stilles til ansvar for ulovlig praksis. Bilisterne er ikke en uudtømmelig pengekilde. Det er på tide, at både kommuner og private selskaber husker det.
Hold dig up to date med FDM
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks.