Selvom de fleste bilister i dag skifter til vinterdæk om vinteren, lister over 400.000 bilister ifølge Dækbranchens optælling stadig igennem vinteren på sommerdæk. Det kan sætte både deres egen og andres sikkerhed og fremkommelighed på spil. Derfor har FDM i mere end 15 år arbejdet for at få vinterdæk skrevet ind i dansk lovgivning.
I sommer vedtog Folketinget for første gang regler om vinterdæk. Det betyder, at man nu kan få en bøde, hvis man kører på sommerdæk i vintervejr og bliver standset af politiet. Det er et skridt i den rigtige retning, og FDM er tilfreds med, at reglerne ikke tvinger nogen til at købe vinterdæk. De kræver bare, at man lader bilen stå, når der er vinterføre, hvis man ikke har egnede dæk.
Men djævlen gemmer sig som bekendt i detaljen, og nogle af detaljerne i loven kan sende reglerne på glatis. For hvad er egentlig et vinterdæk, og hvornår er der hårdt vinterføre?
Hvornår er der vinterføre?
Da myndighederne udarbejdede de nye regler, lavede de en såkaldt vejgrebsanalyse, hvor de samlede viden om vinterdæk fra både Danmark og udlandet. Men analysen blev meget teoretisk og firkantet. Man lyttede kun i begrænset omfang til eksperterne i dækbranchen – og til FDM. Desuden tog man ikke højde for, hvordan reglerne håndteres i vores nabolande.
Resultatet blev en meget forsigtig ændring i færdselsloven. Her præciserede man blot lovkravene til en bils sikkerhed ved at tilføjede sætningen: "at køretøjet ikke er forsynet med åbenbart uegnede dæk."
Men hvad betyder det i praksis? Det kræver, at man læser både analysen og lovforslagets bemærkninger. Og her begynder problemerne.
Myndighederne mener nemlig, at egnede dæk til vinterkørsel er dæk med den såkaldte M+S-mærkning (Mudder+Sne). Men det er en forældet mærkning, som producenterne selv kan sætte på dækket – uden nogen form for kontrol – og som i praksis ikke siger noget om dækkets egenskaber på sne og is.
Kun snefnugsymbol dur
Efter pres fra blandt andre FDM anbefalede myndighederne at bruge dæk med det nyere snefnug-symbol med de tre bjergtinder (også kaldet 3PMSF) – en anbefaling, der desværre kun gælder i såkaldt ”hårdt vinterføre”. Modsat M+S-mærket må snefnugsymbolet nemlig kun bruges på dæk, der har bestået specifikke tests i vinterforhold.
Her opstår det næste problem: Hvad betyder "hårdt vinterføre", og hvem afgør det?
Ifølge loven skal den enkelte politibetjent vurdere, om der er tale om hårdt vinterføre. I bemærkningerne til loven står der, at betydningen vil udvikle sig over tid. Med andre ord: Det bliver op til den enkelte betjents fornemmelse for sne, om man får en bøde.
Er f.eks. isslag hårdt vinterføre? Eller skal der ligge knæhøj sne?
FDM mener, det er en uholdbar situation. Dels bliver bilisterne reelt prøvekaniner de første par vintre, indtil der opstår en retspraksis. Dels risikerer man, at politiet ikke håndhæver reglerne aktivt, fordi loven giver for stort råderum til individuel vurdering.
Vil man kunne køre sikkert og lovligt igennem den danske vinter, anbefaler FDM derfor, at bilister monterer snefnugsmærkede vinter- eller helårsdæk. Så er man på den sikre side rent lovgivningsmæssigt – og man øger både sin egen og andres sikkerhed på vejene.
Hold dig up to date med FDM
Få de seneste bilnyheder og andre gode tilbud fra FDM og direkte i din mailboks.