Det er ikke den sædvanlige motorlarm, der bryder stilheden på FDM Sjællandsringen. En ombygget knallertmotor bag skallen på det lille køretøj starter indimellem, men bliver hurtigt tavs igen. På banen er der ikke sportsvogne eller biler til kursus i køreteknik, men derimod studerende fra DTU.
Vi går benhårdt efter at vinde, og samtidig vil vi vise bilindustrien, brændstofindustrien, politikere og forbrugere, at vi kan køre mere energieffektivt end dagligdagsforbrugere
"Vi gasser op og giver den fuld smadder, indtil vi når en bestemt hastighed. Så slipper vi koblingen, slukker motoren og ruller bare", forklarer Sara Conradsen, der studerer til civil maskiningeniør på 6. semester ved Institut for Mekanisk Teknologi på DTU.
Hun er chauffør på bilen, som et hold – DTU Roadrunners – på ca. 25 studerende arbejder på og holder kørende for at deltage Shells årlige Eco-marathon. De er taget på FDM Sjællandsringen for at teste bilen forud for konkurrencen, der i år afholdes i London i perioden 2.-5. juli.
Sidste år vandt de i kategorien urban concept. Det er for køretøjer med en forbrændingsmotor, der skal simulere en bybil og have døre, sidespejle, horn mv.
Der konkurreres også med biler, der kører på el og hydrogen.
Video: Testkørsel på FDM Sjællandsringen
Det ideelle tidspunkt at give gas
Motoren tændes to gange på en omgang. Fra start og umiddelbart efter en mindre stigning. Derefter triller bilen resten af vejen.
Målet for de studerende denne eftermiddag er at ramme en omgangstid på 3 minutter og 13 sekunder for at køre præcis 25 km/t, der er det maksimale, man må køre i konkurrencen.
"I dag tuner vi motoren og analyserer data. Ud fra dem lægger vi en kørestrategi – hvor på ruten, der er bedst at gasse op og slippe speederen. Vi finder ud af, hvordan vi kan køre ideelt på banen i London, der minder om banen herude", forklarer Sara Conradsen.
Håber på 500 km pr. liter
For at simulere bytrafik, skal bilen holde stille efter hver runde, og vinderen er den, der har brugt mindst brændstof på ti omgange.
"Vi går benhårdt efter at vinde, og samtidig vil vi vise bilindustrien, brændstofindustrien, politikere og forbrugere, at vi kan køre mere energieffektivt end dagligdagsforbrugere. Vi skal vise, at man kan køre meget længere på en liter brændstof. Vi håber at komme over 500 km. pr. liter i år", siger Sara Conradsen.