Hvedebrødsdagene er ovre for elbilen

Elbilerne rammer ganske snart danskernes hverdag. Og hverdagen rammer elbilerne. Især bliver det (næsten) synligt, hvor dyre de er.

Torben Arent med Renaults elbil Zoe.
Nyt om biler

Af Torben Arent,
nyhedsredaktør

Efter årtiers snak bliver det nu alvor for elbilerne. Her på Paris-udstillingen sætter både Peugeot og Renault kroner og øre på de elbiler, som de franske mærker vil sælge eller lease fra næste år.

For nogle uger siden satte Citroën og Mitsubishi prislapper på deres elbiler.

I alle tilfælde er det så mange penge, at stort set ingen almindelige danskere vil drømme om at anskaffe en. 279.000 kr. er meget for en lillebitte bil, der ellers fås for 100.000 kr. Eller 5.500 om måneden.

Renaults 209.000 kr. for en fempersoners familiebil eksklusiv batteri virker mere spiseligt, men om Better Place vil have 800, 1.600 eller 2.400 kr. i månedlig batterileje, har firmaet endnu ikke villet fortælle.

I alle eksempler skal man tænke på, at elbiler er fuldstændig fritaget for afgift. Og sådan bliver det ikke ved med at være.

Den første PC og den første biltelefon var også kostbar, påpeger elbilernes advokater, og med den form for overbærenhed over for en spændende, men jomfruelig teknologi skal man nok betragte elbilen.

I begyndelsen af 1980erne, da den moderne mobiltelefon blev opfundet i Norden, var der ingen der forestillede sig, at alle teenagere skulle rende rundt med én. Og det gjorde de heller ikke de første 15 år.

Den form for realisme vil elbilen også have gavn af. I Paris kom startskuddet ganske vist, men det folkelige gennembrud er langt borte.