Det er en opsigtsvækkende bil med sin langstrakte og vindglatte form, publikum kan se hos Peugeot på den store biludstilling i Frankfurt midt i september.

Diesel og el
Men der er i det mindste realiteter bag bilens teknik. HX1 er et udstillingsvindue for Peugeots dieselhybrid-teknologi, hvor en dieselmotor trækker forhjulene, mens en elmotor driver baghjulene. Herved opnås både firehjulstræk, brændstofbesparelse og mulighed for at køre på ren el ved lave hastigheder.

Opladningshybrid
Teknikken er netop lanceret i Peugeot 3008 Hybrid4, men i HX1 går Peugeot et skridt videre og gør batterierne væsentlig større og tilføjer muligheden for at lade op fra elnettet. Dermed er bilen forfremmet til at være opladningshybrid.
HX1 kan ifølge de officielle tal køre 30 km på strøm – lidt mere end Toyota Prius Plug-in og mindre end Volvo V60 og Opel Ampera. Det giver samtidig HX1 en brændstoføkonomi på cirka 31 km/l og en CO2-udledning på 83 g/km.
