Volvos designchef skifter til kineserne

Peter Horbury, der i to omgange har været designchef for Volvo, flytter nu til Kina for at sætte skik på designet hos Volvos søstermærke, Geely.

Peter Horbury skal sætte skik på designet hos Geelys mærker.
Nyt om biler

Volvos designchef foretager nu et markant jobskifte. Peter Horbury har sagt ja til at blive 'senior vice president design' hos Volvos ejer, Geely Group.

I praksis betyder det formentlig, at han bliver designchef for Geelys mange undermærker, der bl.a. hedder Gleagle, Emgrand og Englon.

Geely-mærkerne hører under Geely Group, som også ejer Volvo Cars 100 procent.

Rolls-Royce-kopien GE er en af Geelys mest markante biler. Geely producerer også en legal kopi af den klassiske London-taxi.
Rolls-Royce-kopien GE er en af Geelys mest markante biler. Geely producerer også en legal kopi af den klassiske London-taxi.

12 år hos Volvo

Peter Horbury blev designchef hos Volvo i 1991, indtil han i 2001 skiftede til Fords øvrige luksusmærker og i 2004 til Fords globale designcenter i USA. I 2009 vendte han tilbage til Volvo i Gøteborg.

Volvo har endnu ikke udpeget en efterfølger til Horbury.

Konceptbilen Geely IG fra 2009 er opsigtsvækkende, men det lader ikke til, at der er kommet noget ud af det studie.
Konceptbilen Geely IG fra 2009 er opsigtsvækkende, men det lader ikke til, at der er kommet noget ud af det studie.

Geely har ikke været bleg for at eksperimentere med design med en blanding af kopi-teknik og et mere selvstændigt, men omskifteligt designudtryk.

Horbury får formentlig til opgave at indføre en mere sammenhængende designstil, som også kan gøre sig i Europa, hvor Geely har eksportdrømme til.

Ikke den første europæer

Det er ikke første gang, at en højt profileret europæisk designchef er rykket til Asien.

Mikrobilen her virker som et plagiat.
Mikrobilen her virker som et plagiat.

Kia fik i 2008 således lokket den tidligere Audi (bl.a. TT) og VW-designer, Peter Schreyer, til Seoul, hvorfra han siden har sat sit markante aftryk på det hurtigt voksende mærke.

Også italienske designhuse har kronede dage i Kina som rådgivere for Kinas mange bilmærker, der fumler efter at få en designidentitet.

Der er noget Porsche Cayenne over denne Geely EMgrand EC6.
Der er noget Porsche Cayenne over denne Geely EMgrand EC6.