På Paris-udstillingen nøjes VW ikke bare med at vise den almindelige version af sin verdensnyhed, den nye Golf. Både den sparsommelige Bluemotion og den sportslige GTI har fået lov at komme frem på podiet i Paris.
VW har taget et markant skridt fremad med brændstoføkonomi og CO2-udledning på omkring 15 procent. 31,1 km pr. liter er det officielle forbrugstal, og CO2-udledningen er nede på 85 gram pr. km.
Det er de klart bedste tal i den lille mellemklasse. Enkelte mikro- og minibiler har samme tal.
Fra 22,2 til 31,1 km/l på under ti år
Første Golf Bluemotion var Golf 5, der oprindelig kørte 22,2 km/l og havde et CO2-tal på 119 g. Golf 6 forbedrede det til 26,3 km/l hhv. 99 g/km.
Motoren er en 1,6-liters TDI-dieselmotor med 110 hk og 250 newtonmeter.
Den nye Golf Bluemotion betegnes stadig som et koncept, men går i samme udførelse i produktion i begyndelsen af 2013.
220 eller 230 hk
I Paris kunne VW desuden glæde entusiasterne ved at vise den nye GTI-version - dog også her stadig officielt kun som koncept. Alle data er dog klar:
Motoren er en videreudvikling af toliters TSI-motor, som yder 220 hk og har et moment på 350 Nm. En lettere tunet version har 230 hk og 420 N.
Med ”standardmotoren” klarer Golf 7 GTI 0-100 km/t. på 6,6 sek., og topfarten er 246 km/t. Benzinforbruget er sænket 18 procent til 16,7 km/l. Versionen med DSG-gear
Med den såkaldte performancepakke sænkes accelerationstiden til 6,5 sek., mens topfarten er oppe på 250 km/t.
Uændret pris: 229.000 kr.
Ved lanceringen af bilen på biludstillingen i Paris kunne den danske importør samtidig offentliggøre prisen. Trods forbedret teknologi og mere standardudstyr kommer den nye til at koste stort set det samme som den gamle, nemlig 229.000 kr. i runde tal for en femdørs 1.2 TSI. Det er et nyt grundniveau, Startline, som dog har pænt med udstyr.
Alle danske Golf-udgaver har radio/CD med fem tommers pegefølsom farveskærm, aircondition, fartpilot, dækkontrolsystem, dobbelt bagagerumsbund og kørecomputer.