En ny Opel vil begejstre så meget, at selv kunder, der ikke plejer at køre Opel, ikke kunne drømme om at fortryde købet. Og skulle de fortryde, har de en måned til at levere bilen tilbage til forhandleren uden diskussion.
Opel Danmark indfører fra 1. januar en ”begejstringsgaranti”, der går ud på, at køberne af personbiler til privat brug kan returnere bilen inden for de første 30 dage, hvis bilen har kørt under 3.000 km.
Skal betale nummerpladen
Kunden skal selv betale leveringsomkostningerne inklusive nummerpladerne (3.680 kr.) samt 1,50 kr. pr. km. Dermed vil det koste maks. 7.700 kr. at returnere bilen. Har man kørt f.eks. 1.500 km, er omkostningen 5.900 kr.
Eventuelle skader skal køber også selv betale for. Er der uenighed om, hvad og hvor meget, der skal udbedres, betaler Opel for en uvildig gennemgang, f.eks. på et FDM Testcenter.
Har man finansieret bilen gennem Opel Finans er der heller ingen gebyrer for at indløse lånet, siger Opel. Har man lånt penge til bilen på anden vis, er det den enkeltes opgave og udgift at betale lånet tilbage.
En ud af 2.500 kom retur
Opel har tidligere i år lanceret en lignende ordning i Tyskland, og her er erfaringen, at færre end én ud af 2.500 kunder leverede den nye Opel tilbage.
- Opel har gennemgået en markant udvikling de sidste seks-syv år. Fra at være meget snusfornuftige biler appellerer vores nye modeller i høj grad til dem, der lægger vægt på køreglæde og design, og som elsker at køre bil. Der er stadig en del, der hænger fast i en gammel opfattelse af Opel, og dem vil vi gerne have i tale med dette tilbud, siger administrerende direktør Thomas Bruun, Opel Danmark.
Men hvorfor ikke bedre garanti, hvis I vil lokke kunder til, der ikke kender Opel eller er utrygge ved mærket?
- Vi oplever ikke, at vores kunder er utrygge, og erfaringer med forlænget garanti er, at det ikke trækker ret mange kunder til eller er noget, der efterspørges, siger Thomas Bruun.