Det er sjældent, at en bilfabrik tør producere en så ultimativ (læs: dyr) sportsvogn, som Alfa Romeo nu gør. Den kompakte sportsvogn 4C, som Alfa Romeo præsenterer på Genève-udstillingen i marts, er helt tro mod den overraskende konceptbil, Alfa Romeo viste for to år siden.

Knap fire meter kort
Med til at give det kraftfulde design er de usædvanlige dimensioner. Bilen er under fire meter lang, to meter bred, måler 1,18 meter i højden og har en akselafstand på under 2,4 meter.
Den lille superbil har centermotor, baghjulstræk og to sæder præsenteres. Chassis’et er af kulfiber, og forholdet mellem vægt og ydelse er i fuldblodsklassen: Hver ”hest” skal slæbe mindre end fire kg.

Motoren er på 1.750 kubikcentimeter og har direkte indsprøjtning og turbolader, men Alfa Romeo oplyser indtil videre ikke noget om ydelsen. Kræfterne overføres til baghjulene via en TCT dobbeltkoblings-gearkasse.
Entrébillet til USA
Den lille sportsvogn, der bygger videre på Alfa Romeos erfaringer fra den større 8C Competizione, skal fremstilles på Maseratis fabrik i Modena, Italien.
Alfa Romeo 4C kommer til Danmark sidst på året til en indtil videre ukendt pris.
