Logo

BMWs kompakte coupé bliver sin egen

Arkiv

18. juni 2013

BMW 4-Serie Coupé er lavere end den udgående 3-serie Coupé.
Torben Arent

BMW 4-serie Coupé er nu klar i den produktionsklare version, der skal afløse 3 Coupé. Tyngdepunktet er det hidtil laveste for en BMW.

Langstrakt coupéprofil og lang motorhjelm kendetegner stadig BMWs kompakte coupé.

Langstrakt coupéprofil og lang motorhjelm kendetegner stadig BMWs kompakte coupé.

Her er den første model i BMWs nye 4-familie i færdig form.

4-serie Coupé er efter sommerferien klar til kunderne, og dermed tager BMW hul på en ny modelfamilie, der lige som 6-serien er de sportslige og dyre versioner af 5-serien, bliver den eksklusive overbygning på 3-serien.

4 Coupé får senere selskab af X4, som er vist i konceptform, og af 4 Cabriolet.

Større fodaftryk end før

Kabinen i 4 Coupé er genkendelig fra 3-serien, men opgraderes med materialer og udstyr.

Kabinen i 4 Coupé er genkendelig fra 3-serien, men opgraderes med materialer og udstyr.

Den nye BMW 4-serie Coupé er bredere og har større akselafstand end den nuværende 3-serie Coupé, men BMW oplyser ikke, om dimensionerne svarer til den nye 3-serie, som den stadig er teknisk beslægtet med.

Designet er klassisk BMW-coupé med langstrakt coupéprofil, korte udhæng, lang motorhjelm og tilbagetrukket kabineplacering.

4-Serie Coupé får lavt tyngdepunkt

Tyngdepunktet er sænket til under 50 cm, hvilket ifølge BMW er det laveste blandt samtlige nuværende modeller i programmet, og ”det gør BMW 4-serie Coupé til en af BMW’s mest sportslige serieproducerede modeller.”

Bagsædet i BMW 4-serie Coupé er til kun to personer, i hvert fald i denne udgave.

Bagsædet i BMW 4-serie Coupé er til kun to personer, i hvert fald i denne udgave.

Tre motorer tilbydes i første omgang: Sekscylindret 435i benzin, firecylindret 428i benzin og firecylindret 420d diesel.

Standard er sekstrins manuel gearkasse, men alle motorvarianter kan kombineres med ottetrins sportsautomatgearkasse. De to benzinmodeller kan fås med firehjulstræk.