Citroën taler rent ud af posen om denne konceptbil – hvilket er usædvanligt for bilproducenter, når de viser en konceptbil, og i særdeleshed for Citroën, der har det med at være særlig ordknap i den slags sammenhænge.

Elementer af Citroëns fremtid
”Resultatet er konceptbilen Citroën Cactus, som rummer mange af de elementer, vi vil se i de fremtidige modeller i C-linjen. Mere om det i 2014. Fronten på bilen indikerer formgivningen af fronten på fremtidige modeller i C-linjen.”
C-linjen er de traditionelle Citroën’er i modsætning til de mere luksuriøse DS-modeller.
Manifest om nye Citroën-ideer
Citroën Cactus er mere og andet end en konceptbil, understreger Citroën.
- Den er et manifest for mange af de elementer, vi vil se i Citroëns fremtidige modeller i C-linjen. Med konceptbilen sætter Citroën helt nye standarder for biler: ud med det overflødige, ind med dét som er et plus for komfort og velvære. Cactus repræsenterer en ny type bil med en klar prioritering af det indbydende og det brugervenlige. Unikt og funktionelt design, komfort for alle i bilen og intuitiv teknologi, hedder det i en pressemeddelelse.

Ingen kontakter
Der er ingen kontakter, men i stedet en otte tommer berøringsskærm til styring af ventilation, radio, navigation, internet og assistancesystemer.
Det sidste lyder – i et vist omfang – realistisk at dukke op på C3, for det er en generel tendens i biludvikling, og den nye Peugeot 308 benytter i høj grad princippet om ingen fysiske knapper.
Hybrid Air
Konceptbilen er udstyret på Peugeot-Citroëns Hybrid Air-hybridteknik. Den går ud på, at bremseenergi gemmes i form af trykluft i en lille trykbeholder i stedet for som i et batteri som hos Toyota. Benzinmotoren får så hjælp af trykluften under acceleration.
Peugeot-Citroën mene, at hybridluft-teknikken er mere simpel og langt billigere end almindelig el-benzin-hybrid og alligevel kan give en bil som C3 en benzinøkonomi omkring 33 km pr. liter.