Citroën viser rene linjer

Konceptbilen Citroën Cactus viser glimt af Citroëns kommende modeller og design, og er et signal om simple og brugervenlige biler.

Citroën Cactus
Nyt om biler

Citroën taler rent ud af posen om denne konceptbil – hvilket er usædvanligt for bilproducenter, når de viser en konceptbil, og i særdeleshed for Citroën, der har det med at være særlig ordknap i den slags sammenhænge.

Fronten har et "teknologisk udtryk", mener Citroën. Det er i hvert fald en meget ren, nærmest fersk stil.
Fronten har et "teknologisk udtryk", mener Citroën. Det er i hvert fald en meget ren, nærmest fersk stil.
Forud for premieren på Frankfurt-udstillingen siger Citroën:

Elementer af Citroëns fremtid

”Resultatet er konceptbilen Citroën Cactus, som rummer mange af de elementer, vi vil se i de fremtidige modeller i C-linjen. Mere om det i 2014. Fronten på bilen indikerer formgivningen af fronten på fremtidige modeller i C-linjen.”

C-linjen er de traditionelle Citroën’er i modsætning til de mere luksuriøse DS-modeller.

Manifest om nye Citroën-ideer

Citroën Cactus er mere og andet end en konceptbil, understreger Citroën.

- Den er et manifest for mange af de elementer, vi vil se i Citroëns fremtidige modeller i C-linjen. Med konceptbilen sætter Citroën helt nye standarder for biler: ud med det overflødige, ind med dét som er et plus for komfort og velvære. Cactus repræsenterer en ny type bil med en klar prioritering af det indbydende og det brugervenlige. Unikt og funktionelt design, komfort for alle i bilen og intuitiv teknologi, hedder det i en pressemeddelelse.

Det slanke og svævende instrumentbord frigiver gulvplads, og samtidig har forsædepassageren adgang til et stort handskerum. Det er muligt ved hjælp af den digitale instrumentering.
Det slanke og svævende instrumentbord frigiver gulvplads, og samtidig har forsædepassageren adgang til et stort handskerum. Det er muligt ved hjælp af den digitale instrumentering.
Formålet med indretningen af kabinen er at skabe masser af plads omkring fører og passagerer. Bl.a. frigiver det slanke og ”svævende” instrumentbord gulvplads, og samtidig har forsædepassageren bekvem adgang til et stort handskerum.

Ingen kontakter

Der er ingen kontakter, men i stedet en otte tommer berøringsskærm til styring af ventilation, radio, navigation, internet og assistancesystemer.

Det sidste lyder – i et vist omfang – realistisk at dukke op på C3, for det er en generel tendens i biludvikling, og den nye Peugeot 308 benytter i høj grad princippet om ingen fysiske knapper.

Hybrid Air

Konceptbilen er udstyret på Peugeot-Citroëns Hybrid Air-hybridteknik. Den går ud på, at bremseenergi gemmes i form af trykluft i en lille trykbeholder i stedet for som i et batteri som hos Toyota. Benzinmotoren får så hjælp af trykluften under acceleration.

Peugeot-Citroën mene, at hybridluft-teknikken er mere simpel og langt billigere end almindelig el-benzin-hybrid og alligevel kan give en bil som C3 en benzinøkonomi omkring 33 km pr. liter.