Næsten 100.000 eldrevne personbiler kom på gaden i 2014 i Den Europæiske Union samt EFTA-landende. Det er godt nok kun otte promille af det samlede bilsalg, men dog en stigning på markante 50 procent på et år, viser tal fra den europæiske bilproducentsammenslutning, ACEA.
Blandt større lande steg salget mest i Storbritannien og i Sverige, men også Danmark og Belgien havde store stigninger i procent.
SE OGSÅ: Elbiler i kraftig medvind (Danmark)
20.000 nye elbiler i Norge
Europas største elbilland er nu Norge, hvor salget steg 140 procent til 19.800 biler. Dermed overhalede nordmændene hollænderne, som på grund af mindre tilskud til opladningshybrider købte 43 procent færre elektriske biler. Langt de fleste biler og langt den største del af nedgangen i Holland gælder opladningshybrider, som også indgår i tallene.
Næst efter Norge sælges der nu flest elbiler i Tyskland og Storbritannien.
Landene i Europa har vidt forskellige tilskudsordninger til elbiler og opladningshybrider.
Salget af elbiler og opladningshybrider i 2014
Land
|
Antal
|
Ændring
|
Norge
|
19.767
|
141%
|
Storbritannien
|
15.361
|
301%
|
Tyskland
|
13.118
|
70%
|
Holland
|
12.920
|
-43%
|
Frankrig
|
12.488
|
30%
|
Sverige
|
4.667
|
202%
|
Polen
|
3.968
|
109%
|
Østrig
|
3.641
|
13%
|
Schweiz
|
2.693
|
55%
|
Belgien
|
2.032
|
148%
|
Danmark
|
1.637
|
207%
|
Italien
|
1.473
|
26%
|
Spanien
|
1.405
|
59%
|
Tjekkiet
|
583
|
23%
|
Finland
|
440
|
102%
|
Estland
|
402
|
168%
|
Letland
|
391
|
2908%
|
Portugal
|
289
|
31%
|
Irland
|
256
|
412%
|
Slovakiet
|
169
|
24%
|
Grækenland
|
64
|
1500%
|
Ungarn
|
43
|
169%
|
Rumænien
|
7
|
75%
|
Bulgarien
|
2
|
100%
|
I alt
|
97.791
|
50%
|
Kilde: ACEA