Den hurtigste Audi nogensinde

Supersportsvognen Audi R8 er klar i anden generation og tilmed i fire udgaver, hvoraf den ene er helt elektrisk.

Audi R8.
Nyt om biler

Audi R8 har i denne Plus-udgave 610 hk og klarer 0-100 km/t. på 3,2 sekunder. Foto: Torben Arent
Audi R8 har i denne Plus-udgave 610 hk og klarer 0-100 km/t. på 3,2 sekunder. Foto: Torben Arent
Audi skruer op for præstationerne med den nye R8, som mærket giver verdenspremiere på Genève-udstillingen.

Bemærkelsesværdigt er det ikke bare, at supersportsvognen bliver den hurtigste serieproducerede Audi nogensinde; den findes næsten fra begyndelsen i fire forskellige udgaver.

Fra 540 hk

Grundmodellen, hvis man kan tillade sig at bruge det udtryk, har V10 centermotor med 540 hk og en ny udgave af Audis firehjulstræk.

R8 etron har en imponerende (officiel) rækkevidde på godt 450 km. Men det er ikke i kombination med fuld brug af bilens enorme kræfter, som kan sende den fra 0 til 100 på 3,9 sekunder. Foto: Audi
R8 etron har en imponerende (officiel) rækkevidde på godt 450 km. Men det er ikke i kombination med fuld brug af bilens enorme kræfter, som kan sende den fra 0 til 100 på 3,9 sekunder. Foto: Audi
Denne 5.2 FSI-version angiver Audi ikke præstationerne for, men fremhæver i stedet 5.2 FSI Plus, der har 610 hk. Den accelererer fra 0 til 100 km/t. på 3,2 sek. og har en tophastighed på 330 km/t.

Gearet er en syvtrins S-tronic, det vil sige dobbeltkoblings gearkasse. Fordelingen af trækkraften tilpasses til de aktuelle kørselsforhold, og i ekstreme situationer kan al kraft sendes til enten for- eller bagakslen.

450 km på strøm

R8 kan også fås som elbil kaldet e-tron. Her er ydelsen 340 kW (462 hk) og et imponerende drejningsmoment på 920 Nm. Elversionen er næsten lige så hurtig ud af startboksen som den benzindrevne med en 0-100-tid på 3,9 sekunder.

Imponerende er, at Audi har mere end fordoblet den officielle rækkevidde til godt 450 km.

Også som baneracer

Baneraceren LMP har 50 procent af delene fælles med den "civile" udgave. Foto: Audi
Baneraceren LMP har 50 procent af delene fælles med den "civile" udgave. Foto: Audi
Den fjerde version er til baneræs. R8 LMS er udviklet ud fra nye GT3-racerregler, der træder i kraft fra 2016. Omkring halvdelen af komponenterne er de samme som i den serieproducerede bil, hvilket ifølge Audi er en usædvanlig høj andel.

Audi har forbedret sin letvægtsteknik, så V10 Plus-versionen kun vejer 1.454 kg uden drivmidler, hvilket trods meget udstyr og øget stivhed er op til 50 kg mindre end for forgængeren.

Bilen er bygget med Audi Space Frame-teknik, der ud over en særlig designteknologi benytter en blanding af aluminium og kulfiberforstærket kunststof.