Smugkik på den næste Opel Astra

En helt ny Opel Astra når dansk grund til jul. Motor har allerede kørt de første km i nyheden og kan berette om store forbedringer og mere plads.

Opel Astra i 2015-udgaven er endnu kamufleret, når den kører uden for fabriksporten.
Nyt om biler

Opel er i

Den nye Opel Astra dukker først op som denne femdørs og et år senere som stationcar. Tredørs droppes. Endnu er designet skjult af kamuflage-folie, men linjerne kan dog anes. Fotos: Opel
Den nye Opel Astra dukker først op som denne femdørs og et år senere som stationcar. Tredørs droppes. Endnu er designet skjult af kamuflage-folie, men linjerne kan dog anes. Fotos: Opel
gang med de allersidste testkørsler af den nye Opel Astra, som senere på året dukker op som 11. generation af den bil, der er blandt Opels mest værdifulde modeller, og den næstmest solgte bil i Europa i de seneste 25 år.

Motors testkører har fået lov til at bytte plads med Opels testingeniører for at få et indblik i, hvad der er i vente.

Den næste Astra er helt ny, og fabrikken har arbejdet med alt lige fra vægtbesparelser til plads, turbomotorer og øget sikkerhed.

200 kg lettere

I alt er det lykkedes at høvle 200 kg af bilens samlede vægt, og det kan mærkes i alle udgaver. Det er lykkedes ved at gøre bilen kortere og mindske akselafstanden. Det er nærmest det modsatte af, hvad alle andre bilfabrikker gør, men løsningen er brugbar, for inde i bilen er der forbløffende god plads – også ved bagsædet.

I forhold til den udgående version er den nye Astra blevet både kortere og lavere. Akselafstanden er også reduceret, men inden i kabinen er pladsen bedre.
I forhold til den udgående version er den nye Astra blevet både kortere og lavere. Akselafstanden er også reduceret, men inden i kabinen er pladsen bedre.

Under motorhjelmen finder vi nye turbomotorer i form af den kendte trecylindrede 1.0-liter motor med 105 hk, men også i form af den større og helt fornyede 1.4-liter motor med 145 hk. Motor har prøvet begge, og det første indtryk er meget oplivende og får de gamle motorer til at blegne.

Forbløffende stor forandring

Testen gav mulighed for hele tiden at skifte mellem den gamle og den nye Astra, og det er forbløffende, så stor forandring, der er sket.

Bag rattet ser man også store forskelle. Nu er der kommet en stor farveskærm, og betjeningsgreb og knapper har fået en stor tur gennem udviklingsafdelingen. Det er endnu for tidligt at give en endelig vurdering, da bilen ikke var helt færdigmonteret.

Nødkald og online-assistance

Mange udgaver får det nye On Star-system, som selv kalder op til en vagtcentral i tilfælde af ulykke.  Man kan også selv kalde op, hvis der er behov for hjælp, og man er sikret en dansktalende person, uanset hvor i Europa man befinder sig. On Star kan også bruges til spørgsmål om f.eks. vejen til nærmeste restaurant af en bestemt slags.

Avancerede LED-lygter

De nye LED-lygter kan blænde op og ned i små felter, så bilen i princippet kan køre med fjernlys altid, når det er mørkt.
De nye LED-lygter kan blænde op og ned i små felter, så bilen i princippet kan køre med fjernlys altid, når det er mørkt.
Grundudgaverne vil have almindelige halogenforlygter, men ekstra kraftige LED-forlygter kan bestilles. Det er en avanceret type, der selv blænder ned for modkørende, selv om det lange lys fortsat er tændt. Det giver hele tiden mest muligt lys, hvilket øger sikkerheden.

Teknisk set skal denne nye generation Astra være første trin i Opels fornyelseskur, hvor mærket primært vil satse på at blive kendt for sine rummelige biler, turbomotorer, design, kvalitet og det særlige On Star. Dette første møde med bilen viser, at det mål ikke er helt umuligt at nå.

I Danmark til jul

Den nye Astra præsenteres på den store biludstilling i Frankfurt til september og vil dukke op i Danmark til jul.

Priser og udstyr er endnu ikke kendt.

SE OGSÅ: Opels 2015-nyheder