Opel er i

Motors testkører har fået lov til at bytte plads med Opels testingeniører for at få et indblik i, hvad der er i vente.
Den næste Astra er helt ny, og fabrikken har arbejdet med alt lige fra vægtbesparelser til plads, turbomotorer og øget sikkerhed.
200 kg lettere
I alt er det lykkedes at høvle 200 kg af bilens samlede vægt, og det kan mærkes i alle udgaver. Det er lykkedes ved at gøre bilen kortere og mindske akselafstanden. Det er nærmest det modsatte af, hvad alle andre bilfabrikker gør, men løsningen er brugbar, for inde i bilen er der forbløffende god plads – også ved bagsædet.

Under motorhjelmen finder vi nye turbomotorer i form af den kendte trecylindrede 1.0-liter motor med 105 hk, men også i form af den større og helt fornyede 1.4-liter motor med 145 hk. Motor har prøvet begge, og det første indtryk er meget oplivende og får de gamle motorer til at blegne.
Forbløffende stor forandring
Testen gav mulighed for hele tiden at skifte mellem den gamle og den nye Astra, og det er forbløffende, så stor forandring, der er sket.
Bag rattet ser man også store forskelle. Nu er der kommet en stor farveskærm, og betjeningsgreb og knapper har fået en stor tur gennem udviklingsafdelingen. Det er endnu for tidligt at give en endelig vurdering, da bilen ikke var helt færdigmonteret.
Nødkald og online-assistance
Mange udgaver får det nye On Star-system, som selv kalder op til en vagtcentral i tilfælde af ulykke. Man kan også selv kalde op, hvis der er behov for hjælp, og man er sikret en dansktalende person, uanset hvor i Europa man befinder sig. On Star kan også bruges til spørgsmål om f.eks. vejen til nærmeste restaurant af en bestemt slags.
Avancerede LED-lygter

Teknisk set skal denne nye generation Astra være første trin i Opels fornyelseskur, hvor mærket primært vil satse på at blive kendt for sine rummelige biler, turbomotorer, design, kvalitet og det særlige On Star. Dette første møde med bilen viser, at det mål ikke er helt umuligt at nå.
I Danmark til jul
Den nye Astra præsenteres på den store biludstilling i Frankfurt til september og vil dukke op i Danmark til jul.
Priser og udstyr er endnu ikke kendt.