Dieselbiler taber terræn

Danskerne foretrækker i stigende grad benzinbiler frem for dieseldrevne. Og det har intet med 'dieselskandalen' at gøre. De nyeste miljøkrav vil formentlig få dieselandelen til at falde endnu mere.

Dieselbiler er faldet i popularitet.
Nyt om biler

Dieselbiler fik ikke just god reklame, da Volkswagen-gruppens dieselsnyd begyndte at rulle. Og nogen begyndte at tale om motortypens snarlige død.

Men dieselbiler har med stor sandsynlighed toppet i Europa, og i Danmark – hvor vi kom sent med på dieselbølgen - skete det for omkring fem år siden.

Fra halvdelen til en tredjedel på få år

Andelen af nye dieselbiler i Danmark siden 2000. Salget toppede ved næsten 50 procent i 2012. I år udgør dieselbiler kun 30 procent af nybilsalget.
Andelen af nye dieselbiler i Danmark siden 2000. Salget toppede ved næsten 50 procent i 2012. I år udgør dieselbiler kun 30 procent af nybilsalget.

Siden der i 2011 blev solgt 48 procent dieselbiler, er det gået kraftig nedad til 30 procent i år. Dieselsalget toppede i perioden 2008-2012, hvor der hvert år blev solgt 40-48 procent dieselbiler.

Dieselbilernes tilbagetog skyldes en blanding af forbedrede benzinmotorer og skrappere miljøkrav, som særligt har ramt dieselbiler.

Da euro 5-miljøkravene blev indført i 2008-2009, blev det nødvendigt med partikelfilter, hvilket stort set udraderede dieselmotorer i den billigste bilklasse.

Euro 6 gør det sværere for diesel

Nu er euro 6 netop indført, og det indebærer især skrappere krav til NOx-udledning. Det vil formentlig reducere dieselsalget i miniklassen betragteligt, til dels på grund af den højere pris for rensesystemerne.

Samtidig er der kommet mange fine trecylindre benzinmotorer, ofte med turbolader. Her kan brændstoføkonomien følge pænt med dieselbilernes.

Forventet nedtur i EU

Også på europæisk plan har dieselbiler toppet, vurderer topchefen for Renault og Nissan, Carlos Ghosn.

- Det er meget svært at komme med tal for, hvor meget det (dieselsalget, red). vil falde, og i hvilke lande og biltyper det især vil ske, men jeg må sige, at vi i dag er på det absolut højeste niveau, vi kan forvente for diesel i Europa, sagde Ghosn ved Tokyo Motorshow ifølge Automotive News.

I 2014 var 53 procent af alle nye personbiler i EU dieseldrevne, mens konsulentfirmaet LMC Automotive forudser, at det i 2022 vil være nede på 35 procent.

Nye normer fra 2017 bliver hårde

Men dieselmotorens fremtid afhænger i høj grad af indførelsen af kommende miljøkrav. Allerede fra 2017 lægges der op til at indføre euro 6c/WLTC-normen og hurtigt suppleret med en ny test, Real Driving Emissions (RDE).

Selv om EU’s tekniske komité i sin behandling 28. oktober vedtog en lidt større margin, end nogle lande og organisationer havde lagt op til, kan den nye test blive svær at klare for dieselbiler uden forholdsvis dyre rensesystemer.

- Et 'betydeligt' antal dieselmodeller må udfases tidligere end planlagt, siger den europæiske bilproducent-sammenslutning, ACEA, med henvisning til de kommende miljøkrav.