Audi TT gasser op

Audis heftige RS-versioner gør nu også deres buldrende indtog i TT Coupé og Roadster. 400 hestekræfter kan den lille sportsvogn bryste sig af. Og så kan den fås med en helt særlig type baglygter.

Nyt om biler

Lyden fra den femcylindrede motor er umiskendelig, og ydelsen er gevaldig med 400 hk, fortæller Audi om sin nye topversion i TT-familien.

Motorlyd – eller musik fra det helt store B&O-anlæg - var der dog ikke noget af ved verdenspremieren i de støjende messehaller på Auto China 2016 i Beijing, men ydelsen er indiskutabel ”gevaldig”.

2,5 liter, 400 hk

Audi TT RS er en fuldblods sportsvogn med sine 400 hk. Firehjulstræk er standard. Fotos: Torben Arent
Audi TT RS er en fuldblods sportsvogn med sine 400 hk. Firehjulstræk er standard. Fotos: Torben Arent

De 400 hestekræfter kommer fra en 2,5-liters femcylindret turbomotor, der har fået den helt store tur i forhold til forgængeren. Ydelsen er øget hele 60 hk, mens drejningsmomentet er oppe på 480 Nm ved blot 1.700 omdrejninger pr. minut.

Det giver en voldsom fremdrift, som Audi formulerer det. Jo, bestemt. Coupéen klarer 0-100 km/t. på 3,7 sek., mens Roadsteren bruger 0,2 sekund mere. Tophastigheden er begrænset til 250 km/t. – dog 280 km/t. som ”ekstraudstyr”.

Opdateringen af motoren består bl.a.i vægtreduktion af de bevægelige dele og mindre indre friktion. Desuden tænder cylindre lige ved siden af hinanden og yderst på skift. Det skulle give en helt særlig rytme, siger Audi.

OLED-lygter

Som ekstraudstyr fås RS-modellen som første Audi med OLED-lygter. Den nye teknik teknik gør det bl.a. muligt at justere lysstyrken og skabe en mere udpræget 3D-effekt.
Som ekstraudstyr fås RS-modellen som første Audi med OLED-lygter. Den nye teknik teknik gør det bl.a. muligt at justere lysstyrken og skabe en mere udpræget 3D-effekt.

En markant teknologisk – og synlig – nyhed er introduktionen af OLED-lygter bag, som hermed for første gang kan fås på en Audi.

Den såkaldte matrix-OLED-teknik (organic light emitting diode) giver et helt homogent og kontrastfyldt lys, der kan dæmpes trinløst. Som standard er TT RS dog ”kun” udstyret med almindelige LED-bag og -forlygter. Forlygterne kan opgraderes til matrix-LED, hvor det lange lys justeres præcist efter forholdene og blænder ned lokalt for andre trafikanter.

De vilde TT-versioner når til Danmark til efteråret.