Logo

Tumulter i den danske bilbranche

Arkiv

15. juli 2016

Torben Arent

Bilkøberne i Danmark har i høj grad skiftet favoritmærke det seneste år. Det giver nogle bilmærker meget store fremgange, mens andre taber kraftigt terræn.

Danskerne har fået appetit på at prøve et andet bilmærke, end de plejer. Det har givet store forskydninger mellem bilmærkerne, når registreringstallene for årets første halvdel sammenlignes med samme periode i fjor.

Rækkefølgen i top seks, hvor Toyota går markant frem som følge af især sin hybridsucces, er uændret. Længere nede på listen er der store forskydninger.

Opel fordobler

Opel rykker således fire pladser op ved næsten at fordoble sit salg og øge markedsandelen med en 32 procent. Den nye Astra har en stor del af æren.

Mazda, Honda og Dacia har også solid fremgang, ligesom det går godt for Suzuki og Seat. Mazda og Honda har kun lanceret en enkelt, helt ny model i perioden, hhv. CX3 og HR-V, mens Dacia har klaret fremgangen med det eksisterende modelprogram.

Premiumbiler i topform

Bemærkelsesværdigt er også, at premiummærkerne sælger bedre end nogensinde. Mercedes-Benz har næsten fordoblet sit salg, og både Volvo, BMW og Audi samt – i procenter – Jaguar, Jeep og DS har pæne fremgange. Alfa Romeo har været på deroute i årevis, men er nu klar med til at sætte i gear med den nye Giulia.

På tabersiden er især Mitsubishi, der har fået halveret sit salg, men også Nissan, Smart og Fiat går en del tilbage. Fiat er nu kun nr. 20, overhalet af bl.a. Dacia.

Koreanske Hyundai og Kia har mistet momentum. Begge mærker taber markedsandel fra sidste år til i år.

Tesla er en historie for sig.

Salget af personbiler første halvår 2016
Nr.
Mærke
1
VW
2
Peugeot
3
Toyota
4
Ford
5
Renault
6
Skoda
7
Opel
8
Citroën
9
Kia
10
Hyundai
11
Suzuki
12
Audi
13
Nissan
14
Mercedes-Benz
15
Mazda
16
BMW
17
Seat
18
Dacia
19
Honda
20
Fiat
21
Mitsubishi
22
Volvo
23
DS
24
Mini
25
Subaru
26
Jaguar
27
Smart
28
Tesla
29
Jeep
30
Porsche
31
Alfa Romeo
32
Land Rover
I alt
Kilde: De Danske Bilimportører