Strømmen skal løbe begge veje

Nissans elbiler kan uden videre sende strøm tilbage til elnettet. Det udnyttes nu for første gang i større skala på Frederiksberg.

I Nissan Leaf og eNV200 kan strømmen løbe begge veje.
Nyt om biler

Ladekablet skifter uafbrudt mellem at vise rød strøm ind på batteriet og grøn strøm væk fra bilen.

Sådan ser det ud, når en af Frederiksberg Forsynings ti eldrevne Nissan e-NV200 varebiler er sat til en ny type lader, hvor strømmen kan gå begge veje. Når biler kan det, kalder man dem V2G, vehicle to grid, eller grid integrated vehicles.

Det er en del af det såkaldte Parker-forsøg, der undersøger de tekniske, praktiske og økonomiske aspekter ved at elbiler hjælper med at balancere elnettet.

Et grøntlysende ladekabel betyder, at Nissan'en sender noget af sin strøm ind i elnettet. Fotos: Torben Arent
Et grøntlysende ladekabel betyder, at Nissan'en sender noget af sin strøm ind i elnettet. Fotos: Torben Arent

Det kloge elnet

Det er en del af ”smart grid”, altså intelligent elnet, og som er under opbygning. Varmepumper kan i fremtiden styres og hjælpe på samme måde, og f.eks. store industrifrysere kan slukkes i kortere perioder.

Hjælpen fra elbilerne kan bruges på forskellig måde. I Frederiksberg-forsøget drejer det sig om at hjælpe med at holde elnettes livsvigtige puls helt stabil på 50 hertz. Den må maks. afvige 0,1 hertz – ellers er der risiko for at maskiner eller elektronik slår fra eller får problemer.

Når frekvensen kommer over 50 hertz, tages lidt af trykket ved at sende strøm ud til elbilerne og omvendt, når frekvensen kommer under 50.

Grafen ser kompliceret ud, men viser i realtid hvad det hele går ud på. Den låseblå linje viser elnettets frekvens, og den skal ligge inden for den øverste og nederste sorte streg, men helst lige på 0-linjen i midten. Når frekvensen kommer over 50,0, beder systemet om at sende strøm ud til elbilerne (den grønne streg), og med ca. fem sekunders forsinkelse tager de parkererde elbiler imod strømmen.
Grafen ser kompliceret ud, men viser i realtid hvad det hele går ud på. Den låseblå linje viser elnettets frekvens, og den skal ligge inden for den øverste og nederste sorte streg, men helst lige på 0-linjen i midten. Når frekvensen kommer over 50,0, beder systemet om at sende strøm ud til elbilerne (den grønne streg), og med ca. fem sekunders forsinkelse tager de parkererde elbiler imod strømmen.

Ti biler batter ikke noget, men perspektivet er, at der en gang kan holde flere hundrede tusinde elbiler koblet til elnettet.

Brugeren sætter grænser for afladning

Her ses situationen for en enkelt elbil. Den blå linje viser, at elbilen i begyndelsen aflades med 0-8 kW og senere op- og aflades med op til 5 kW.
Her ses situationen for en enkelt elbil. Den blå linje viser, at elbilen i begyndelsen aflades med 0-8 kW og senere op- og aflades med op til 5 kW.

Som standard vil batteriet aldrig blive afladet til under 30 procent og aldrig over 95 procent. Brugeren af elbilen, i dette tilfælde medarbejder hos Frederiksberg Forsyning, kan via en app vælge en højere brundgrænse eller indstille, at der skal være f.eks. 70 eller 95 procent på batteriet kl. 7 om morgenen.

Men jo mindre tid, bilen er sat i stikket, og jo mindre af batteriet, man giver lov til at udlåne, jo mindre økonomisk gevinst.

SE OGSÅ: Gratis strøm som tak for hjælpen

10 kW begge veje

De nye ladere kan klare 10 kW i begge retninger. Det er tre gange mere end et almindeligt husholdningsstik, men kun en femtedel af det maksimale mulige for en Nissan Leaf eller e-NV200 koblet til en Chademo-jævnstrømslader.

Laderne er prototyper, og allerede sidst på året ventes en ny model klar, der kan gå op til 15 kW.

Ifølge Nissan er det kun mærkets elbiler, der som standard kan lade strømmen gå begge veje. Andre bilproducenter vil givetvis følge efter.