Årets topsælger: Peugeot 208

Peugeot 208 bliver det ubestridte tophit i 2016, mens VW lige så sikkert bliver største mærke i Danmark.

Nyt om biler

Danskernes favoritbil i 2016 er en lille Peugeot. Med under en uge tilbage af året står det fast, at Peugeot 208 bliver den markant mest solgte bil i året.

 

Peugeot 208 når næsten op på 10.000 styks i 2016. Omkring halvdelen er privatleaset. Fotos: Torben Arent
Peugeot 208 når næsten op på 10.000 styks i 2016. Omkring halvdelen er privatleaset. Fotos: Torben Arent

Til og med uge 51 er der indregistreret 9.323 styks Peugeot 208, viser tallene fra De Danske Bilimportører. Det er 2.000 flere end nummer to på listen, VW Up. Den når op på 7.294.

 

Bytter plads fra 2015

Dermed bytter de to biler plads i forhold til 2015, hvor VW Up med et salg på 8.009 slog Peugeot 208 med ca. 50 styks.

 

Peugeot’en er gået 25 procent frem i 2015, mens VW’en er gået otte procent tilbage.

 

Privatleasing trækker

Hos Peugeot er det i høj grad privatleasing, der har fået 208 ud over rampen i ekspresfart. 53 procent af de nyregistrerede 208ere er enten leaset eller solgt til virksomheder.

 

Selv om VW Up også i 2016 gik tilbage i salgstal, blev den nr. to i 2016 - og VW bliver klart største mærke.
Selv om VW Up også i 2016 gik tilbage i salgstal, blev den nr. to i 2016 - og VW bliver klart største mærke.

Nr. tre på hitlisten er endnu en Peugeot. Den mellemstore 308 er nået op 6.024 styks med en uge tilbage af året. Forspringet til VW Polo på fjerdepladsen er dog ikke stort.

 

VW går markant frem

Når det gælder mest solgte mærke, er pladserne byttet om. VW bliver markant største bilmærke i Danmark i 2016. Til og med uge 51 er der indregistreret 26.141 nye VW-biler i år.

 

Det er et markant forspring til Peugeot med 21.909 på andenpladsen og Toyota med 16.548 på tredjepladsen.

 

Dieselskandalen kan ikke ses

Hvis varebiler tælles med, er VW stadig nr. ét og Peugeot nr. to, mens Ford sniger sig op på tredjepladsen.

 

Dieselskandalen, der brød ud i september 2015, har altså ikke sat sig aftryk i det danske VW-salg.  VW øgede sit danske personbilsalg med hele 18 procent fra 2015 til 2016 (11 mdr.) - endda i et år, hvor topsælgeren Up gik tilbage. Dermed øgede VW sin markedsandel med ti procent.

SE OGSÅ: Her er danskerens favoritbiler (2015)