En ny byggeklods er kommet på hylderne hos bilfabrikkerne. Det er den slags skjult teknik, som bilkøberne ikke kan se og knap nok læse om i brochurerne, men betyder meget for bilernes teknik, størrelse og opførsel.
Det er Volkswagen-gruppen, som nu er færdig med sin byggeklods til små biler, kaldet MQB-A0.
MQB er den tyske forkortelse for Modularer Querbaukasten, modulære byggeklodser (til tværstillede motorer). A0 er Volkswagens betegnelse for B-segmentbiler, dvs. minibiler som Polo og Ibiza.
MQB er fundamentet for stort set alle mellemstore modeller fra VW, Audi, Skoda og Seat.
Det er ikke hovedmærket VW, der kommer først med den ny platform, men spanske Seat. Det sker, når den nye Ibiza kommer til salg til juni.
SE OGSÅ: Spansk minibil har store ambitioner
Også model nr. to bliver en Seat. Bilen hedder Arona og er en Ibiza-baseret SUV, som vises en gang til efteråret. Nogenlunde samtidig kommer den nye VW Polo.
Mange flere modeller det næste år
I hastig rækkefølge følger en Polo-baseret SUV (T-Cross blev navnet) og en lille Skoda-SUV (Kamiq blev navnet). Senere følger den næste Skoda Fabia.
Akselafstanden på den nye Ibiza er 2,56 meter (2564 mm) – knap ti cm mere end før. Til sammenligning har ’standardudgaven’ af MQB i form af VW Golf en akselafstand på 2,64 meter.
Det er sandsynligt, at både Polo og Fabia også får samme store akselafstand på 2,56 meter, mens det er muligt, at der ’hives’ lidt i den til SUV-versionerne.
Den lille platform har tilsyneladende ikke mulighed for firehjulstræk - hvilket så er en af forskellene på MQB og MQB-A0.
Større end de fleste
Med 2,56 m ligger MQB-A0 over Opel Corsa (2,51 m), Nissan Micra (2,525 m) og Citroën C3 (2,54 m), men under den nye Kia Rio (2,58 m).
Akselafstanden er en god indikator for en bils sande størrelse og rummelighed.