Verden er i gang med en kæmpe omstilling væk fra benzin og diesel i retning mod brint og el. Endnu er der kun få el- og brintbiler på markedet, men i de kommende år vælter det ind med det, man kalder elektrificerede biler.
Det er biler der alene kører på el, og det er biler, der kører på brint. Og så er det en række overgangsbiler, der både kører på el og enten benzin eller diesel.
![Hyundai Nexo bagfra.](/sites/default/files/styles/ckeditor_textwidth_small/public/inline-images/Nexo-bag.jpg?itok=wg82vlYX)
I rækken af brintbiler er Hyundai nu klar med sin første bil, der alene er udviklet til at være en brintbil. Den afløser mærkets første brintbil i form af den ombyggede Hyundai iX35 FCEV. Den er solgt i et pænt antal i netop Danmark. Vi er nemlig stadig det eneste land i verden, hvor man kan køre overalt og stadig have en brinttank inden for rækkevidde.
Det er denne storstilede satsning på brint, der har fået Hyundai til at se sig om efter et godt navn i Danmark. Med inspiration efter bl.a. Folkemødet på Bornholm – som godt nok holder til i Allinge - fandt man altså byen Nexø.
Luksus skal øge interessen
Nu skal kredsen af kunder udvides, så også private kommer med på brintvognen.
![Førerpladsen i Hyundai nexo.](/sites/default/files/styles/ckeditor_textwidth_small/public/inline-images/Nexo-IP.jpg?itok=qtmO-C7e)
De første 500 brintbiler, som Hyundai har solgt i Europa, er primært leveret til myndigheder og store virksomheder. Nu skal kredsen af kunder udvides, så også private kommer med på brintvognen.
For at gøre sig til over for dem er den nye Nexo opgraderet gevaldigt, når det handler om komfort og lækre løsninger.
Nexo er med ét slag blevet den mest avancerede bil, Hyundai bygger. Bilen fremstilles på en af verdens største bilfabrikker i Sydkorea, og kommer der mange kunder, kan Hyundai ret let skrue op for produktionen.
Læs feature-artiklen På cruise gennem brintsamfundet
Se video af den nye brintbil
Kører 800 km
Nexo er udstyret med den nyeste teknologi på brintområdet. Det betyder, at den enhed, der omdanner brint til strøm, brændselscellen, er mindsket i størrelse og øget i effektivitet. Hyundai har samtidig indbygget et batteri, så bilen fungerer som en hybridbil, der kan opsamle energi, når man bremser eller kører ned ad bakke. Fuldstændig på samme måde som i en el-benzin-hybrid.
Bagtil er installeret tre tanke, der er udformet, så de ikke stjæler den vigtige plads i bagagerummet. Man kan derfor bruge bilen som normalt, og bagsædets ryglæn kan f.eks. lægges ned i to dele, hvis man vil udvide bagagerummets volumen.
Brinten tankes på tre til fem minutter, og der lagres brint nok til, at bilen kan køre op til 800 km på en tankfuld. Det er samme specifikationer som en god dieselbil, og netop det skal være med til at gøre bilen let at forholde sig til for eksisterende bilejere.
Kommer til Danmark til sommer
Hyundai Nexo fakta
Fempersoners brintbil med hybridteknik
Forhjulstræk, 120 kW (163 hk)
0-100 km/t.: 9,2 sek.
Topfart: 179 km/t.
Rækkevidde brint+strøm: 800 km (NEDC)
Cw: 0,329
Brinttanke: 3 stk., 52 liter (700 bar)
Pris: ukendt
Produktionen af Nexo er så småt ved at gå i gang op til den egentlige europapremiere på biludstillingen i Genève i begyndelsen af marts. De første biler når Danmark midt på sommeren, hvorefter den lanceres som en almindelig bil.
Se mere: Toyotas brintbil springer ud i Danmark
Den udgående iX35-brintbil kostede 625.000 kroner efter tilskud fra EU. Hvad prisen på Nexo lander på er endnu uvist, men vi gætter på et sted mellem 600.000 og 700.000 kroner.
Der kommer flere udstyrsvarianter, og topudgaven vil have alt i sikkerhedsudstyr, herunder et system, der hjælper med at fastholde bilen i vognbanen under alle forhold. Fortil vil bilen kunne genkendes på et LED-kørelys, der går i hele bilens bredde. Det har vi ikke set før.
![Søren W. Rasmussen og Nexo.](/sites/default/files/styles/ckeditor_textwidth_small/public/inline-images/Nexo-SWR2.jpg?itok=XZKlMyhl)
Motor har prøvesiddet bilen, og den føles markant større og mere luksuriøs end iX35, der er en SUV. Et hav af knapper ved førerpladsen kræver nok lige, at man sætter sig ind i bilens funktion, før man kører, men ellers skulle den være lige så letkørt som iX35-brintbilen.
Med automatgear og mange komfortfunktioner er det blot at træde på speederen, dreje på rattet og holde øje med spejle trafik og fartgrænser.