Her er bilen til det vilde eventyr, virkelig hårdt arbejde og til promenade på Sunset Boulevard i Hollywood.
Mercedes-Benz er klar med en ny udgave af en af sine mest ikoniske modeller, G-klassen. Den ultimative terrænbil ligner sig selv, nærmest hugget ud af en blok i ét stykke, men alt er teknisk set nyt.
Bilens særkender er bevaret: Dørenes hængsler sidder udvendigt, og det samme gælder hængslerne til motorhjelmen.
Lancering med sværvægtere
Mercedes-Benz holdt verdenspremiere på G-klassen i operaen i Detroit, Michigan Theatre. Skuespiller og tidligere Californien-guvernør, Arnold Schwarzenegger, kørte bilen ind på scenen, hvor Daimler-topchef Dieter Zetsche tog imod. Turen gik ad en spektakulær rampe, som skulle forestille Schöckl-bjerget I Østrig. Det markante bjerg nær Graz er brugt af Mercedes-Benz til offroad-test af alle G-klasser siden 1979.
Bilen er vokset lidt, bl.a. 5 cm i længden og hele 12 cm i bredden.
Endnu større frihøjde
Samtidig er bilen optimeret i alle hjørner, så frihøjden er øget 6 mm til 241 mm. Alt tæller ved terrænkørsel. Køretøjet kan i standardversion køre gennem endnu dybere vand end før, vadedybden er øget fra 60 til 70 cm.
Terrænevnerne understreges af, at der er fuldt spær på begge akslerne og imellem dem. Det ses sjældent.
Terrænevnerne understreges af, at der er fuldt spær på begge akslerne og imellem dem. Det ses sjældent.
Også de vinkler, bilen kan klare ved begyndelsen eller slutningen af bakker, er øget en smule.
Samtidig er der fremtryllet mere plads I kabinen, særligt ved bagsædet.
Ét valg: V8-benzinmotor
Mercedes-Benz omtaler kun en 4.0 V8-benzinmotor, som givetvis vil tittale de velhavende privatkunder over hele verden. Det virker dog sandsynlig, at en dieselmotor også kommer af hensyn til professionelle kunder, herunder militæret.
V8-motoren yder 422 hk og har et moment på 610 newtonmeter. Ud fra ydelse og vægt er det vel rimeligt nok, at Mercedes er lidt stolt af benzinforbruget på 9,0 km pr. liter.
Se mere: Farvel til den rigtige Land Rover
Lang historie
G-klassen har aner tilbage til 1972, hvor Daimler og specialisten Steyr-Daimler-Puch i Graz, Steyer i Østrig gik i gang med Geländewagen, primært af hensyn til militære kunder. Den var klar i 1979.
Med ånden fra Land Rover Defender skulle det være en fuldstændig terræn-kapabel bil og alt andet betød mindre. Det skulle dog ikke forhindre, at bilen fik kultstatus blandt private, og særligt i Hollywood og omegn samt i De forenede Arabiske Emirater blev den det nye statussymbol.
Bilen er da også med tiden blevet udstyret med læderindtræk og alt, virkelig alt, i luksusudstyr. Både hidsige AMG-versioner og en overdådig Mercedes-Maybach G 650 Landaulet har der været på det seneste.