Konceptbiler har haft det i årevis: Et lille kamera på hver side af bilen i stedet for det konventionelle sidespejl.
Nu bliver det til realiteter.
Når Audis første elbil, indtil videre kaldet E-tron, kommer på markedet ved årsskiftet 2018/2019 bliver det med små kameraer i stedet for sidespejle. Billedet bagud vises så på små skærme.
Se mere: Kik igennem traileren
Den nye teknologi bliver ekstraudstyr.
Mindre luftmodstand
De elektroniske sidespejle skal nok kunne have en vis imponator-effekt på passagerer, men der er også gode saglige grunde. Først og fremmest bliver bilen mere vindglat (luftmodstandskoefficient på 0,28), hvilket reducerer brændstofforbruget.
I en elbil bliver det håndgribeligt for rækkevidden. Den øges med ca. 35 km ifølge den nye WLTP-norm.
I en elbil bliver det håndgribeligt for rækkevidden. Den øges med ca. 35 km.
Audis elbil får en officiel rækkevidden på omkring 400 km.
Mindre vindstøj
Ud over den mindre luftmodstand peger Audi på, at den ellers støjsvage bil bliver endnu mere tyst, når turbulensen omkring spejlene reduceres.
Dertil kommer en ganske praktisk fordel: Bilens bredde reduceres med 15 cm.
Små OLED-skærme
Motor mener
Digitale sidespejle har i årevis – sammen med bagdøre der åbner bagud - været et yndet greb fra bildesignere for at få en konceptbil til at se smart ud. Traditionelle sidespejle er visuelt og vindmæssigt nemlig et ret voldsomt element på en bil. Nu bliver kameraspejlene så realiteter. Indtil videre vil det kun sprede sig ret langsomt til gængse biler.
Billederne fra de to kameraer vises på OLED-skærme i området mellem instrumentpanelet og døren. Audi viser indtil videre ingen billeder af, hvordan det vil se ud.
De digitale sidespejle kan tilpasses til kørselssituationen. Føreren kan vælge mellem tre visninger – til motorvej, til svingning og til parkering. Det giver bedre og mere sikkert udsyn bagud.
Se mere: Bak let hen til traileren
Kan genkende fodgængere og cyklister
Teknikken har formentlig potentiale til at få indbygget avanceret sikkerhed – f.eks. genkendelse af og alarm for fodgængere og cyklister.
Når Motor tidligere har spurgt europæiske bilproducenter til fremkomsten af digitale sidespejle har svaret været, at lovgivning omring bilers udstyr har forhindret det. Den hindring må tilsyneladende nu være fjernet.