Euro NCAP: Selvkørende biler kører ikke selv

Mange bilkøbere tror, at man allerede nu kan købe selvkørende biler, og at hjælpesystemerne i bilerne kan mere, end de reelt kan. Bilindustrien er en del af problemet, mener Euro NCAP.

Euro NCAP selvkørende biler
Nyt om biler

Når bilfabrikkerne markedsfører nye hjælpesystemer i bilerne, sker det ofte på en måde, så bilkøberne tror, at bilerne kan mere, end de i virkeligheden kan. Det kan medføre farlige situationer i trafikken, og det får nu Euro NCAP til at foreslå, at man skal indføre test af bilfabrikkernes hjælpesystemer, når bilerne sikkerhedsvurderes.

Som led i testen skal Euro NCAP også foretage en gennemgang af bilfabrikkernes information til bilkøberne i form af annoncer og materiale i f.eks. instruktionsbøger.

Hver femte bilkøber mener, at man kan slippe rattet i mere end fem minutter, når man kører i en ny bil.

En undersøgelse fra Euro NCAP viser nemlig, at mere end to ud af tre bilkøbere tror, at man allerede i dag kan købe selvkørende biler, og hver femte bilkøber mener, at man kan slippe rattet i mere end fem minutter, når man kører i en ny bil.

- Det er chokerende resultater, der viser, at der er behov for mere information på området, siger Euro NCAP’s generalsekretær Michiel Van Ratingen.

Video: Du kan ikke slippe rattet

Navnet skal ændres

Generalsekretæren har på den baggrund allerede nu taget kontakt til flere bilfabrikker for at få dem til at skrue ned for charmen overfor forbrugerne. F.eks. er BMW blevet bedt om at stoppe en reklamefilm, hvor man ser en fører slippe hænderne fra rattet i en ny BMW.

Han har også bedt Nissan om at ændre navnet på det system, der hjælper føreren med at holde bilen i vejbanen, så det i stedet for at hedde „ProPILOT“ bør ændres til „ProPILOT Assistant“.

Læs også: FDMs tema om sikkerhedstest af biler

- Netop det, at navnet indikerer, at det er en assistent i stedet for at være en pilot, gør det lettere for forbrugerne at forstå, at man ikke bare kan slippe rattet, når man kører i en bil med de nye systemer, forklarer Michiel Van Ratingen til Motor.

Michiel van Ratingen fra Euro NCAP
Michiel Van Ratingen er generalsekretær i Euro NCAP. Han kritiserer bilfabrikkerne for at give forbrugerne det indtryk, at man allerede nu kan købe selvkørende biler. Det er langtfra tilfældet viser en ny test fra sikkerhedsorganisationen.

Testet 10 biler

Et andet område, hvor Euro NCAP mener, at bilfabrikkerne skal stile efter bedre løsninger, er ved indretningen af de aktive sikkerhedssystemer, der hjælper føreren med at holde afstand til forankørende biler, og med at holde bilen i vognbanen.

Her er ønsket, at der skabes en god balance mellem fører og systemerne, så føreren let kan gribe ind, men så føreren heller ikke har fornemmelsen af, at bilen klarer alt selv, lige ind til det går galt.

For at eksemplificere behovet for en ensretning har Euro NCAP netop testet de nyeste sikkerhedssystemer på 10 helt nye biler. På baggrund af testresultaterne er de 10 biler delt op i tre kategorier.

Tesla er selvkørende
Tesla har en Autopilot, der ikke lader føreren blande sig undervejs. Det er ifølge Euro NCAP et eksempel på en dårlig løsning. Sikkerhedsorganisationen ønsker systemer, hvor fører og system er fælles om køreopgaven, men hvor føreren har det overordnede ansvar hele tiden.

Læs også: Sådan virker de nye nødbremser på bilen

Den ene er den gode kategori, hvor der er en fin balance mellem fører og system, og her er heldigvis de fleste biler.

En anden kategori er den, hvor systemerne kun fungerer svagt i baggrunden, og hvor man ikke får det optimale ud af deres tilstedeværelse. Det er biler som f.eks. BMW 5-serien, hvor man kun får en meget moderat hjælp til at undgå farlige situationer.

Den tredje kategori er den, hvor systemerne bestemmer for meget, og hvor føreren ikke rigtig kan blande sig i kørslen, uden at hjælpesystemerne slås fra. Her finder vi Teslas Autopilot, som netop holder op med at være aktiv i samme sekund, føreren drejer bare en smule på rattet.

Test af selvkørende systemer
Euro NCAP har netop testet 10 biler for at afdække, hvor godt sikkerhedssystemerne fungerer. Testen viste, at der er ret stor forskel på, hvordan systemerne fungerer, og hvor godt de understøtter føreren under kørslen.

Fremtiden bliver selvkørende biler

Den nye test, som Euro NCAP håber at gøre til en fast del af organisationens sikkerhedstest, skal i første omgang omfatte test af nødbremsens funktion i trafik, hvor den forankørende bil enten forlader vejbanen eller klemmer sig ind foran en. Her er der i dag meget stor forskel på, hvordan systemerne virker.

Men også de hjælpesystemer, der skal fastholde bilen i vejbanen, skal testes under forskellige forhold, hvor f.eks. kantlinjerne er dårlige eller helt fraværende.

Hovedkonklusioner fra Euro NCAP

•    Der findes ikke selvkørende biler på markedet I dag.
•    De biler, der er på markedet i dag, kan ofte tilbyde en god assistance til føreren, men det skal ikke forveksles med selvkørende funktioner. Føreren er altid ansvarlig for kørslen.
•    Korrekt anvendt kan den nye teknologi hjælpe føreren med at holde en sikker afstand til forankørende biler, en korrekt hastighed og hjælpe med at blive I vognbanen.
•    Sikkerhedssystemerne bør ikke benyttes i situationer, de ikke er beregnet til, og må aldrig opfattes som et alternativ til en sikker og kontrolleret kørsel.
•    Ikke alle bilproducenter benytter hjælpesystemerne på samme måde og giver dermed ikke føreren samme assistance under kørslen.
•    Euro NCAP’s test beskriver og understreger forskellene mellem hver bilproducents måde at anvende de aktive sikkerhedssystemer til at understøtte kørslen på.

På den måde kan forbrugerne få objektive oplysninger om systemernes funktion før et eventuelt køb, og bilfabrikkerne kan presses til at lave mere fuldendte systemer, der i større grad kan hjælpe, når behovet er til stede. Det vil øge sikkerheden generelt, og det vil gøre det lettere at nå målet om, at ingen skal skades alvorligt eller blive dræbt i trafikken på lang sigt.

Find din ny bil på FDM biler.dk

I takt med at der kommer biler, der faktisk er selvkørende under visse forhold, skal testens omfang naturligvis udvides til også at omfatte test af de selvkørende funktioner.

Euro NCAP beslutter inden udgangen af i år, hvordan og hvornår sikkerhedstesten skal opdateres.