Her er alle de nye biler i 2019

55 helt nye modeller har kurs med danske bilforhandlere i 2019, så der bliver nok at se på og prøvekøre. Derudover kommer der masser af nye motorvarianter, facelifts og karroserivarianter.

Skoda Kamiq er en spændende nyhed, der er kla tidligt i 2020.
Nyt om biler

Tid til ny bil eller bare nysgerrig? 2019 lokker med et hav af nye modeller, så der er noget for alle. Mindst 55 helt nye modeller kommer ud til danskerne i løbet af året, og tælles varianter, facelifts og nye motorer med, passerer tallet 150, viser Motors gennemgang af årgang ’19.

Elbiler kommer der i hvert fald 12 af i år. Det er rekord, men kun begyndelsen.

Oplysningerne er indsamlet i første halvdel af januar 2019. Oversigten opdateres kun i meget begrænset omfang. De mest aktuelle oplysninger i løbet af 2019 fås på:

Motors oversigtskalender

Her er det store overblik.

Alfa Romeo
Alfa Romeo vil vi ikke høre meget nyt fra i 2019, i hvert fald ikke noget der kan købes i år. Men i 2020 burde der både komme en lille og en temmelig stor SUV foruden en stor sedan.Audi
Audi

Audi bliver for alvor elektrisk i år. Det begynder med den rent elektriske crossover E-tron her i februar og følges op af hatchbacken E-tron Sportback allersidst på året. Flere plugin-hybrider føjes også til programmet af benzinbiler.

Q3 får en – tilsyneladende - designmæssigt spændende aflægger i form af Q3 Sportback. Det er en model, der tidligere er omtalt som Q4.

Den lille A1 kommer i en ’livsstilversion’, som kunne være kaldt Allroad, hvis ellers bilen kunne fås med firehjulstræk. Men i hvert fald noget med SUV-pynt.

Allroad er i hvert fald tilnavnet til den A6, der er klar til danskere til juni

Vi forventer også et facelift af A4, måske til efteråret. Derudover vil Audi lancere en lang række S- og RS-varianter. En ny A3 er udskudt til 2020.

Audi E-tron

BMW

BMW har både noget til kernekunder og til feinschmeckere i 2019. Først og fremmest er mærkets vigtigste model, 3-serien, klar til danske kunder i marts. Det gælder sedanen. Vi forventer at stationcaren følger tidligt på efteråret. I hvert fald kan sedanen som hybrid fås til september.

Marts byder også på den helt nye roadster Z4 og den helt store SUV X7 foruden 8-serien som cabriolet.

For fans af fart og kræfter byder juli på M-udgaver af X3 og X4 og oktober på M-udgaver af 8-serie Coupé, Cabriolet og Gran Coupé.

BMW-året slutter officielt med X5 som performance-hybrid i november.

En ny 2-serie i form af den baghjulstrukne 2-serie Gran Coupé burde også være en efterårsnyhed. 1-serien er nok først en 2020-nyhed.

BMW 3-serie

Citroën

Citroën lægger hårdt ud i marts, men ellers bliver der lidt stille på produktfronten.

Til gengæld vil Citroën ikke undlade at fortælle om sit 100-års jubilæum, dels gennem særudstillinger ude i verden, dels gennem konceptbiler, dels gennem særlige jubilæumstilbud/specialmodeller. Hvad jubilæumstilbud vil gå ud på, vides endnu ikke.

Årets på alle måder store Citroën-nyhed bliver C5 Aircross, som er klar hos forhandlere til marts – præcis to år efter verdenspremieren i Kina. En plugin-hybrid kan være klar sidst på året.

En helt ny, lav C5 vises formentlig sidst på året.

Citroën C5 Aircross

Dacia

Dacia er ikke kendt for at sprøjte nye modeller ud. Således heller ikke i år. Men i hvert fald Sandero får en opdatering, formentlig til efteråret.

DS

DS gør klar til at lancere den anden model i sit nye liv.

Efter 7 Crossback er det til foråret blevet tid til 3 Crossback. I første omgang gælder det benzin og diesel, mens modellen til efteråret også tilbydes som ren elbil. Næsten samtidig er 7 Crossback klar som plugin-hybrid.

En tredje model, formentlig 4 Crossback, kommer i 2020.

DS 3 Crossback

Fiat

Fiat har ingen større nyheder i 2019. Tværtimod er Punto og Qubo forsvundet. Der sker dog lidt med Tipo, som sidste år fik nødbremse som standard. Om kort tid ændres udstyrs niveauerne lidt til at hedde Street, Mirror og Lounge. Til efteråret kommer en S-Design. Fiat samler ellers kræfter til ny 500, inklusive en eludgave samt en stationcar kaldet Giardiniera. De kommer løbende fra 2020.

Ford

Ford har et bredt udvalg af mindre og halvstore nyheder i 2019.

Til april kommer Mondeo stationcar i hybridudgave, og samtidig lanceres Edge, en mellemstor SUV, med et stort facelift.

Focus-familien, der er Årets Bil i Danmark 2019, udvides til juni med Active-versionen, en SUV-agtig model, og en højtydende ST-version er også på vej. Denne kunne nå at komme sidst på året.

Til september kan man i hvert fald få den særlige Raptor-udgave af Ranger.

Meget tyder desuden på, at Mondeo får et større facelift i 2019. Modellen runder fem år i Europa, men er reelt mere end et år ældre.

Ford Focus Active,

Honda

Honda kan ikke ryste op med helt nye modeller i år, men har en række forbedringer og varmer op til den elektriske fremtid.

Første snert af strøm ser vi til marts i form af CR-V hybrid, der skal erstatte diesel.

Hondas første rigtige elbil, indtil videre kendt som Urban EV, vises allerede på Genève-udstillingen til marts, men kan først leveres i Danmark i begyndelsen af 2020.

I 2019 gælder det HR-V med 1.5 turbo (ca. 180 hk) til april, Civic sedan med lille facelift og 1.0-motor til sommer og Civic hatchback med lille facelift til september-oktober.

Honda Urban EV.

Hyundai

Hyundai ser ud til at have en moderat mængde nyheder i 2019.

Vigtig er den rent elektriske udgave af Kona, som netop er kommet til salg.

Elektrisk er også brintbilen Nexo, som i små styktal kommer til landet til foråret.

En helt ny Santa Fé skulle være kommet i efteråret, men den danske importør træder stadig vande med dansk introduktion. Bliver det til noget, kan det måske ske til foråret.

i40 har længe stået over for et facelift, men det er nu opgivet, og modellen udgår. Hvor længe, der er biler på lager, er uvist. Blot 66 blev solgt i 2018. Honda Santa Fé i tegnet udgave.

Jaguar

Jaguar nøjes med en enkelt, mindre nyhed i år. Det er XE, som får en større opdatering til april. En helt ny XJ bliver en 2020-nyhed.

Jeep

Jeep har i hvert fald to store nyheder i 2019, bogstaveligt talt. Omkring marts er den klassiske, men helt nye Wrangler klar, og den forlængede pickup-version kaldet Gladiator burde være tilgængelig i Europa til efteråret.

Jeep Wrangler.

Kia

Kia har masser af mangfoldige nyheder i posen for 2019, uden der dog er en helt ny model i blandt - på nær elbilen Soul. Den ankommer til marts, men kunne godt blive en mangelvare.

Det samme bliver muligvis tilfældet med årets anden elbil, e-Niro, der er klar ca. samtidig.

Året begynder med en faceliftet udgave af Optima opladningshybrid samt den elegante Ceed-version kaldet Proceed.

Lidt Ceed er der også over efterårets spændende nyhed, der kunne ende med at få navnet Xceed. Det er en crossoverudgave af Ceed, men med eget karrosseri og nærmest en Nissan Qashqai-konkurrent.

Endelig kan Kia også byde på et større facelift af den almindelige Niro. Klar lige efter sommerferien.

Kia Soul EV.

Land Rover

Land Rover kører gennem 2019 med én større nyhed: Til april lanceres Range Rover Evoque, undermærkets mindste model i anden generation. Den fås med en række avancerede, elektroniske løsninger, bl.a. elektronisk bakspejl og muligheden for at ’se’ gennem motorhjelmen.

Til august får Discovery en større opdatering, der mest kan ses i kabinen.

En helt ny Defender ser vi til november, og den kan nok købes i Danmark i første halvdel af 2020.

Land Rover Range Rover Evoque.

Lexus

Lexus er ikke blevet importeret til Danmark i fem år. Toyota Danmark har visse forhåbninger om, at Lexus kan komme tilbage, men der er ikke konkrete planer.

Lynk & Co

Lynk & Co er et alternativt svensk-kinesisk mærke med Volvo-teknik, men lanceringen i Europa lader vente på sig. Seneste melding: tidligst i 2020.

Mazda

Mazda er klar til at åbne et stort år.

Det lille japanske mærke lancerer omkring 1. april den helt nye Mazda 3 som den vovede hatchback. Kort efter kommer den lidt mere forsigtige sedan.

Den nye Mazda 3-platform benyttes til endnu en helt ny model i år - en crossover lidt større end CX-3 og kaldet CX-30. Vi ser den på Genève-udstillingen i marts med dansk lancering til efteråret.

Også i år viser Mazda en elbil, mærkets første af slagsen. Den rene elbil, som ikke bare er en version af en eksisterende model, er klar til kunder i begyndelsen af 2020. Også i 2020 kommer en plugin-hybrid.

I år får Mazda 6 og CX-5 mindre opdateringer på udstyrssiden.

MX-5 fylder 30 i år, og det markeres med en jubilæumsmodel.

Mazda 3 hatchback.
Mazda 3 hatchback har et modigt og spændende design.
Mercedes Benz

Mercedes-Benz har megatravlt med at lancere nye modeller. Det er vist aldrig før sket i Motors årsoversigter, at et mærke kan svinge sig op på mindst 15 nyheder.

De helt store nyheder er GLE (SUV) og B-klasse (semi-MPV) til foråret samt CLA (firedørs coupé), EQC (elektrisk crossover) og GLS (stor SUV) til sommer og endelig CLA Shooting Brake til efteråret.

Derudover er der facelifts af GLC coupé (sommer), og mon ikke også at E-klassen får en opdatering i år.

Sidst på året ser vi det ottende medlem af A-klassefamilien, formentlig i form af GLB, en større og mere robust SUV end GLA. Leveringen begynder i 2020.

I begyndelsen af 2020 er GLE Coupé klar.

For AMG-fans bliver 2019 et umanerligt spændende år. Listen omfatter – alle med fornavnet AMG - GT C Roadster og GT Coupé i foråret, GLC 43/63 Coupé og CLA 35/45 til sommer samt GLE og CLA Shooting Brake til efteråret. Endelig er der AMG GLE Coupé efter nytår.

Mercedes EQC.
Mercedes EQC er en elektrisk crossover. Den er i Danmark til sommer. 
Mini

Mini er faldet lidt i søvn. Ikke én eneste ny model er annonceret til i år. Dog får Clubman et facelift til foråret. En ren elektrisk udgave af Mini tredørs var annonceret til 2019, men er udskudt til 2020.

Mitsubishi

Mitsubishi vil atter til at gøre sig gældende i Europa, men de nye modeller lade vente på sig.

Mærket viser dog to verdensnyheder i Genève til marts, hvoraf den ene sandsynligvis er afløseren for ASX. Om den mellemstore crossover når at komme i handlen i 2019 er uvist.

Pickup’en L200 er vist, men når først til Danmark allersidst på året eller i begyndelsen af 2020.

Den nye ASX kan komme til at ligne konceptbilen her.

Nissan

Nissan har netop lanceret sin storsælgende Qashqai med nye motorer, og også alle 2019-nyhederne er mindre fornyelser af eksisterende modeller.

Til marts kommer Micra med nye trecylindrede 1.0-motorer og – for første gang – med automatgear. Det er af den trinløse CVT-type.

Leaf kommer midt på året med et større batteri på 62 kWh kombineret med kraftigere motor og dobbelt så hurtig ladning.

Og så ser vi en ny Juke til efteråret (den nuværende er otte år), men den nye crossover er nok først klar til salg langt ind i 2020.

2019-nyheder omfatter også Qashqai med ny 1.7-dieselmotor i marts samt – løbende hen over foråret og sommeren - introduktionen af den delvis selvkørende funktion Pro Pilot.

Den større X-Trail får til forsommeren nye benzin- og dieselmotorer samt Pro Pilot.

Nissan Gripz.

Opel

Opel har nyt på alle sine tre klassiske hovedmodeller.

Først og fremmest lanceres en helt ny Corsa til november, og i begyndelsen af 2020 skulle den være klar i en ren elektrisk udgave.

Astra får en opdatering midt i 2019, inkl. nye motorer, og det samme sker for Insignia, men først et stykke ind i 2020.

Opels første plugin-hybrid i form af Grandland X bliver en 2020-nyhed. Er man til minibusser og varevogne, er Opel klar med en helt ny Vivaro til foråret.

Peugeot

Peugeot pønser på den helt store fornyelse i 2019.

Først og fremmest gælder det en helt ny 208, som skal løfte arven efter Danmarks mest solgte bil. Vi ser den til marts, og den er i landet til september. Et par måneder efter er den klar i en rent elektrisk udgave.

Crossover-udgaven 2008 er udskudt til begyndelsen af 2020, og også denne model skulle komme som elbil.

Den nye 508 er lanceret som sedan, mens stationcarudgaven, SW, er forsinket til maj eller juni. Endnu en spændende 508-variant bliver de plugin-hybrid-versioner, der er klar til november eller december. Det gælder både sedan og stationcar samt crossoveren 3008.

Peugeot 508 SW.

Polestar

Polestar, der er et selvstændigt performancemærke i Volvo-gruppen, begynder serieproduktion i år. Skulle nogen danskere have bestilt Polestar 1, en opladningshybrid, kan de i bedste fald få bilen leveret sidst i 2019.

Til marts præsenteres mærkets anden model, Polestar 2, som er en ren elbil. Den kan fås fra 2020.

Polestar 1.

Porsche

Porsche har taget hul på et prangende Porsche-år.

En stor begivenhed er lanceringen af den nye 911, blandt kendere kendt som 992. Åbnet hus for S- og 4S-versionerne er formentlig i marts. Cabriolet-udgaven er klar til kunder kort efter.

Tidlig sommer lanceres en ny variant, Cayenne Coupé.

Mere skelsættende er nok Porsches entré i den rent elektriske verden. Det sker sidst på året med coupéen Taycan.

Porsche 911 Cabriolet.

Renault

Renault-kunder får sandelig noget at se på i år.

De helt store nyheder bliver ny Clio til september og Captur i anden generation omkring oktober. Captur II skulle blive større end dagens model.

Vigtigt nyt er også en – eller måske ligefrem to – nye elbiler. En efterfølger til Zoe burde være klar efter sommerferien.

Elektrificering til Mégane er der sidst på året i form af en plugin-hybrid.

Desuden får næsten alle andre Renault-modeller i opdatering i år. Faceliftede udgaver af Kadjar og Tallisman er klar i februar og af Twingo og Espace til marts.

På den tunge side kommer både Master og Traffic i nye udgaver til efteråret.

Så har vi vist ikke overset en eneste Renault-model bortset fra Scénic.

Renault Twingo i 2019-udgaven.

Seat

Seat har adskillige solide 2019-nyheder, inklusive et nyt undermærke.

Først gælder det den syvpersoners SUV Tarraco, som danske købere kan få omkring marts.

Til oktober eller november er Seat i Danmark klar med sin version af VW Golf, Leon. Den nye mellemklassebil er fra begyndelsen klar som plugin-hybrid.

I løbet af året udgår Mii som benzinbil, men vender tilbage omkring marts 2020 som ren elbil.

Også Toledo udgår i år. Den er søsterbil til Skoda Rapid og bygges af Skoda. Produktionen af Toledo fortsætter formentlig i en stor del af 2019, så der er formentlig lagerbiler hele året.

Og så er Cupra netop lanceret i Danmark som et halv-selvstændigt undermærke med skarp fokus med hurtige og køredynamiske biler. Første modeller er Cupra Ateca og Cupra Leon.

Seat Tarraco.

Skoda

Skoda står over for et stort og spændende år. Usædvanligt stort.

Til marts vises mærkets lille crossover, der er søsterbil til VW T-Cross og Seat Arona, men bilen når først til Danmark i begyndelsen af 2020. Navnet bliver Kamiq.

Derimod kan kunder til juni få fingre i den nye Scala, en ny hatchback-model mellem Fabia og Octavia.

Til september får den store Superb et større facelift, og samtidig bliver den tilgængelig som Skodas første plugin-hybrid.

Sidst på året vises en helt ny og større Octavia, som er i Danmark i begyndelsen af 2020.

I løbet af året udgår Citigo som benzinbil, men gør comeback i en rent elektrisk udgave omkring marts 2020.

Skoda Kamiq i tegning.
Skoda Kamiq i tegnet form. 'City SUVen' er i Danmark tidligt i 2020.

 

Smart

Smart lever yderst tilbagetrukket i Danmark. Men i stilhed kom den elektriske Fortwo sidst i 2018, nu med hurtigladning. I begyndelsen af 2020 får begge Smart-modeller et facelift, og samtidig bliver Smart et rent elektrisk mærke, idet Forfour kommer som elbil og alle benzinversioner udgår.

Ssangyong

Ssangyong, offroad-specialisten, har intet nyt i 2019.

Subaru

Subaru har et lille modelprogram og dermed halvlangt mellem nyhederne.

Men til efteråret er der en stor en af slagsen, en helt ny Forester. Nogle udgaver får mildhybrid-teknik.

Stationcaren Levorg skifter fra 1.6 turbo (170 hk) til 2.0 turboløs (150 hk), men bilen er nu kun bestillingsvare.

Skoda Forester.

Suzuki

Suzuki har ikke det store i 2019.

Stor er i hvert fald ikke den nye Jimny, som kommer sidst i april. Og der er heller ikke mange, der har strengt taget har brug for den kapable offroader. Men stor charme har den.

Derudover forventes både Vitara og S-Cross at komme med benzinbesparende mildhybrid-teknik efter sommerferien. I modsætning til Swift m.fl. skruer Suzuki op til 48 volt-teknik med S-Cross og Vitara.

Suzuki Jimny.

Tesla

Tesla er omsider klar til at levere den vigtige Model 3 til kunder i Danmark. De første kundebiler ankommer i februar. I 2019 drejer det sig kun - eller primært - om de dyre versioner med stort batteri og firehjulstræk, med eller uden Performance-pakke.

Tesla Model 3.

Toyota

Toyota havde et stille år i 2018. Nu kommer stormen. I årets første halvdel kommer fire helt nye modeller.

Til februar lanceres en helt ny RAV4, som er femte generation af SUVen, der nu kan fejre 25 års jubilæum.

Kort efter - til marts - følger den nye Corolla, tidligere kendt som Auris, både som hatchback og stationcar.

Til sommer er Toyota i Danmark klar med den næsten nye Camry som erstatning for Avensis, som netop er udgået.

En anden spændende sommernyhed bliver supersportsvognen Supra.

Toyota-kunder kan også se frem til en faceliftet Prius (tidligere forår) og en sportslig Yaris GR Sport på et ukendt tidspunkt i løbet af året.

Til efteråret får Toyota desuden sin version af Citroën Berlingo, muligvis kun som varevogn.

Toyota Camry.

Volvo

Volvo er ved at være igennem sin store modelfornyelse, men har dog adskillige nyheder i 2019.

V60 kommer her til februar i løftet Cross Country-udgave.

Til maj er den amerikansk byggede S60 nået til vore længdegrader.

Og så burde V40 efter den oprindelige plan blive afløst til efteråret, men en afløser kommer slet ikke eller først noget senere. Konceptbilen (herunder) varslede ellers for to år siden en ny V40. Den nuværende model udgår af produktion til sommer, men kan nok fås nogle måneder derefter. Nedlæggelsen af V40 skyldes, at Volvo bygger alt, hvad mærket kan sælge, og vil helle benytte produktionskapacitet på XC 40, Car of the Year 2018. Vi fornemmer derudover, at vi i stedet for V40 kan få en ’XC 20’ eller XC30 at se til efteråret – men den er næppe salgsklar før 2020.

En ren elbil var lovet sidst på året (formentlig i skikkelse af XC 40), men vi får den kun at se, mens salgsstarten er udskudt til 2020.

I Sverige er XC 40 T5 Twin Engine, en plugin-udgave, lanceret, men også den når nok først til Danmark i 2020.

Volvo 40.2.

VW

VW viser rigtig meget i 2019, men de mest spændende nyheder kan først købes i 2020.

Det gælder elbilen ID., som vises til august og kan leveres i Danmark tidligt i 2020.

Stort set det samme gælder den næste Golf, som afsløres til efteråret, men først er i Danmark i første kvartal af 2020. GTI-, GTD og GDE (plugin-hybrid) kommer yderligere et år senere.

Nå, men der er også interessante nye varer på hylderne i år.

Den lille T-Cross er klar til april, og med lidt forsinkelse kan den faceliftede Passat erhverves efter sommerferien.

Polo, der har haft leveringsproblemer, kan fra marts-april også fås som den efterspurgte 1.5 TSI R-line.

I specialafdelingen tilbydes den nuværende Golf fra marts i den heftige TCR-udgave med 290 hk.

Omtrent samtidig er camperen Grand California klar og til sommer er der facelift af Caravelle/Multivan/Transporter.

En tidlig 2020-nyhed er T-Roc cabriolet.

VW T-Cross.

Elbiler

Elbiler kommer der mange af i 2019. På mange måder ser det ud til at blive gennembruddet for rent elektriske biler. Efter lanceringen i 2018 af bl.a. Nissan Leaf II, Hyundai Ioniq, Hyundai Kona og Jaguar I-Pace følger i år yderligere et dusin.

I februar er der debut for Audi E-tron, i februar ventes leverancerne af Tesla Model 3 at begynde, og til marts er Kia klar med både e-Niro og Soul EV.

Til sommer udvider Nissan Leaf-programmet med større batteri, kraftigere motor og hurtigere ladning, og Mercedes-Benz introducerer sin EQC.

Efter sommerferien lancerer Renault en efterfølger til Zoe, og i løbet af efteråret blander Peugeot sig i eldysten med 208 og DS med 3 Crossback.

Allersidst på året er Porsche klar med Taycan.

Når vi skriver 2020, tilbyder også Honda, Opel, Seat, Skoda, Citroën, Mazda og VW elbiler.

5 nye elbiler.