Mini-SUV på el: Peugeot 2008

Peugeot viser nu anden generation af sin lille SUV, 2008. Der er tale om en helt ny bil, som fra begyndelsen kommer med både benzin, diesel og i ren eludgave.

Peugeot 2008 er vokset en del i den nye generation.
Nyt om biler

Mens adskillige bilmærker lige har lanceret første udgave af små crossovers eller SUV-modeller, er Renault og Peugeot nået til anden generation.

Peugeot viser nu sin 2008 i generation II, og Renault gør til juli det samme med Captur II. Begge ventes klar i Danmark senest til marts.

Peugeot viser nu sin 2008 i generation II, og Renault gør til juli det samme med Captur II.

Peugeot 2008, som ses her, er en helt ny model baseret på PSA-gruppens nyeste platform, der også benyttes til 208, DS 3 Crossback og Opel Corsa.

Det giver bl.a. mulighed for både benzin/diesel og ren batteridrift, og 2008 bliver første lille crossover efter pionererne Hyundai Kona og Kia e-Niro.

Teknikken i den elektriske 2008 er helt den samme som i Peugeot 208: 100 kW (136 hk) motor, 50 kWh batteri og en officiel rækkevidde på 310 km.

Peugeot 2008 fås både med benzin-, diesel og elmotorer.
Peugeot 2008 fås både med benzin-, diesel og elmotorer. Foto: Peugeot.

Den kommende elbil varmes op med en fem kW varmepumpe, der er energibesparende og kan fjernbetjenes.

Men der bliver også et stort udvalg af forbrændingsmotorer.

Benzin, trecylindret 1.2:

•100 hk sekstrins manuelt gear

•130 hk ottetrins automatgear eller sekstrins manuelt

•155 hk ottetrins automatgear (GT-version)

Diesel, firecylindret 1.5:

•100 hk sekstrins manuelt gear

•130 hk ottetrins automatgear

Alle tre motortyper fås i alle fire udstyrsniveauer: Active, Allure, GT-Line og GT.

Den nye 2008 har fået mere plads på bagsæderne. Mens længden på 4,30 m er 14 cm større end før, er akselafstanden øget seks cm til 2.60 m.

Peugeot 2008 fås både med benzin-, diesel og elmotorer.
Peugeot 2008 fås både med benzin-, diesel og elmotorer.

Det særlige instrumenthus, kaldet i-Cockpit, fås nu med ’3D’-visning, hvilket betyder, at de vigtigste informationer kan vises i hologramform.

Trykskærmen er på enten fem, syv eller ti tommer.

Til den elektriske version fås trefaset hjemmelader (11 kW), der vil give batteriet en fuld opladning på godt fem timer, mens en 100 kW-lader giver 80 procent opladning på en halv time.

Opladningen kan fjernstyres via app, hvor man kan planlægge, starte og stoppe opladningen eller følge status på opladningen.

Udstyret omfatter (standard eller tilkøb) nødbremse (fodgængere og cykler, dag og nat, vognbaneassistent, træthedsgenkendelse, automatisk fjernlys, udvidet skiltegenkendelse (stop, forbudt adgang etc.), adaptiv fartkontrol, aktive blindvinkelassistent, m.m.