Amerikansk ikon skubber rundt med motoren
Nyt om trafik og biler
6. december 2019

Foto: Søren W. Rasmussen

Sportsvognen Chevrolet Corvette vises nu i en ny generation, der skifter fra frontmotor til centermotor. Men drivværket er stadig en traditionel V8er.
Et af USAs største bilikoner er Corvette, der siden 1953 har tiltalt bilkøbere med lidt racerblod i årene.
Corvette, som nu atter hører under GM-mærket Chevrolet, viser på årets Los Angeles-udstilling en helt ny generation, som teknisk set er en mindre revolution.

Corvette er en delvis åben bil, idet det midterste af taget kan tages af og placeres bag i bilen.
Hidtil har bilen været bygget op om en V8er under den lange motorhjelm, men 2020-udgaven af Corvette Stingray bryder med den opskrift.
Motoren er flyttet ind i midten af bilen, lige bag førersædet.
Motoren er flyttet ind i midten af bilen, lige bag førersædet. Konstruktionen med centermotor giver en mere dynamisk vægtfordeling og designerne mere frie hænder med linjerne fortil.
Se mere: Corvette - finpudset ikon (2008)
Næsten 500 hk
Motoren er fortsat en V8er på 6,2-liter. Den yder nu 495 hk.
Corvette er en delvist åben bil, idet taget kan afmonteres og placeres i bagagerummet.
Den nye Corvette kan indtil videre ikke bestilles til Danmark, oplyser den danske importør, Andersen & Martini. Men det ventes at blive muligt senere, men hvornår vides ikke.

V8-motoren ligger nu midt i bilen, lige bag forsæderne.