Bilkøbernes gunst ændrer sig hele tiden. Og det kan ses på bilmærkernes popularitet.
VW er stadig markant største personbilmærke, og Peugeot, Toyota og Citroën fastholder deres pladser som nr. to, tre og fire.
Der er dog ikke sket nogen revolutioner på det danske bilmarked fra 2018 til 2019. VW er stadig markant største personbilmærke, og Peugeot, Toyota og Citroën fastholder deres pladser som nr. to, tre og fire.
Toyota og Citroën går pænt frem i salgstal, og det gør også Skoda, som hopper forbi Ford og bliver Danmarks femtestørste mærke.
Luksusmærker overhaler de folkelige
Mercedes-Benz stryger forbi Renault, og BMW springer fire pladser op og overhaler i forbifarten både Nissan, Opel, Suzuki og Kia.
Og så er der højdespringeren Tesla, som har mangedoblet sit salg, siden Model 3 kom på markedet i februar 2019.
Se mere: Her er alle de nye elbiler
Tendensen mod premiummærkerne fortsætter i 2019. Bortset fra Alfa Romeo, Mini og Jaguar går alle frem i markedsandel.
Mens knap 16 procent af de nye biler i 2018 var fra et af de dyre mærker, røg andelen i 2019 helt op på 19 procent. For ti år siden, i 2009, stod premiummærkerne kun for 9,2 procent af det samlede salg.
Seat og Mazda går kraftigt frem, mens Nissan, Suzuki, Opel, Fiat (igen) og Honda taber en del terræn. Opel, der får får år siden erklærede at ville i top 3, ligger nu nr. 15.
Derimod går det omsider pænt for koreanerne - efter flere års nedgang. Især Hyundai fik i 2019 et godt år i Danmark.
Samlet set steg det danske bilsalg ca. tre procent i 2019 og blev det største nogensinde.
Se mere: Vores appetit på ny bil slår alle rekorder
VW også størst i Europa
I Europa (EU plus EFTA-landende) er der kun små bevægelser fra 2018 til 2019. VW er stadig det markant største mærke, Renault er stadig nr. to, og Ford og Peugeot ligger på en stort set delt tredjeplads.
Mercedes-Benz er Europas femtestørste mærke, og BMW er det sjettestørste. Tesla, som ikke indgår i den officielle statistik fra brancheorganisationen ACEA, er kørt forbi Jaguar og Porsche og ligger formentlig nu på en europæisk 27. plads.
Også på europæisk plan går Opel, Nissan og Honda stort tilbage.
Det samlede bilsalg steg 1,2 procent i Europa.
Fransk-tysk koncern nr. to
På koncernbasis sidder Volkswagen-gruppen solidt på den europæiske trone med 24 procent af salget, en pæn fremgang fra året før.
PSA-gruppen (Peugeot, Citroën, Opel og DS) går lidt tilbage og tegner sig for 16 procent af salget.
Tredjestørst er Renault-gruppen (Renault og Dacia) med 10 procent af alle solgte personbiler – nogenlunde status quo. Tælles vennerne fra Nissan og Mitsubishi med, når Alliancen op på 13,5 procent af de nye biler – stadig kun en tredjeplads.
Danmarks 30 største bilmærker 2019 |
|||
Nr. |
Mærke |
Antal |
Ændring |
1 |
VW |
31.106 |
-3% |
2 |
Peugeot |
19.140 |
-7% |
3 |
Toyota |
17.332 |
7% |
4 |
Citroën |
15.646 |
12% |
5 |
Skoda |
15.067 |
17% |
6 |
Ford |
12.550 |
-5% |
7 |
Mercedes-Benz |
12.086 |
5% |
8 |
Renault |
11.553 |
-7% |
9 |
Audi |
10.539 |
31% |
10 |
Hyundai |
8.961 |
12% |
11 |
BMW |
8.845 |
17% |
12 |
Nissan |
8.440 |
-17% |
13 |
Suzuki |
8.246 |
-12% |
14 |
Kia |
7.896 |
2% |
15 |
Opel |
7.766 |
-27% |
16 |
Mazda |
6.302 |
33% |
17 |
Seat |
5.707 |
36% |
18 |
Volvo |
5.540 |
19% |
19 |
Tesla |
2.734 |
2778% |
20 |
Fiat |
2.212 |
-14% |
21 |
Dacia |
2.206 |
9% |
22 |
Honda |
1.265 |
-22% |
23 |
Mitsubishi |
1.092 |
10% |
24 |
Mini |
915 |
-3% |
25 |
DS |
825 |
52% |
26 |
Alfa Romeo |
378 |
-1% |
27 |
Land Rover |
355 |
159% |
28 |
Jaguar |
259 |
-48% |
29 |
Jeep |
160 |
52% |
29 |
Subaru |
160 |
-56% |
Kilde: De Danske Bilimportører |
Europas 30 største bilmærker 2019 |
|||
Nr. |
Mærke |
Antal |
Ændring |
1 |
VW |
1.769.482 |
0% |
2 |
Renault |
1.063.957 |
-4% |
3 |
Ford |
965.070 |
-2% |
4 |
Peugeot |
964.937 |
-1% |
5 |
Mercedes-Benz |
902.039 |
4% |
6 |
BMW |
830.862 |
2% |
7 |
Opel |
815.683 |
-8% |
8 |
Skoda |
761.761 |
5% |
9 |
Audi |
743.042 |
3% |
10 |
Toyota |
741.342 |
4% |
11 |
Fiat |
659.622 |
-7% |
12 |
Citroën |
636.843 |
6% |
13 |
Dacia |
581.543 |
10% |
14 |
Hyundai |
563.018 |
4% |
15 |
Seat |
507.149 |
12% |
16 |
Kia |
502.841 |
2% |
17 |
Nissan |
394.091 |
-20% |
18 |
Volvo |
342.579 |
7% |
19 |
Mazda |
256.562 |
9% |
20 |
Suzuki* |
256.000 |
2% |
21 |
Mini |
217.185 |
0% |
22 |
Jeep |
167.118 |
-1% |
23 |
Land Rover |
151.800 |
-1% |
24 |
Mitsubishi |
148.248 |
3% |
25 |
Honda |
122.080 |
-10% |
26 |
Smart |
114.616 |
16% |
27 |
Tesla* |
108.000 |
265% |
28 |
Porsche |
79.624 |
13% |
29 |
Jaguar |
76.826 |
-8% |
30 |
Lancia/Chrysler |
58.938 |
21% |
Kilde: ACEA. Suzuki+Tesla: Carsalebase. EU+EFTA *Anslået |