Her er Danmarks største bilmærker – og Europas

Vinderne og taberne for 2019 kan nu gøres op. Motor har regnet på tallene for både Danmark og Europa. Se, hvordan dit mærke har klaret sig.

Bilsalget gik lidt frem i Danmark og i Europa i 2019. Men der er store udsving mellem mærkerne.
Nyt om biler

Bilkøbernes gunst ændrer sig hele tiden. Og det kan ses på bilmærkernes popularitet.

VW er stadig markant største personbilmærke, og Peugeot, Toyota og Citroën fastholder deres pladser som nr. to, tre og fire.

Der er dog ikke sket nogen revolutioner på det danske bilmarked fra 2018 til 2019. VW er stadig markant største personbilmærke, og Peugeot, Toyota og Citroën fastholder deres pladser som nr. to, tre og fire.

Toyota og Citroën går pænt frem i salgstal, og det gør også Skoda, som hopper forbi Ford og bliver Danmarks femtestørste mærke.

Luksusmærker overhaler de folkelige

Mercedes-Benz stryger forbi Renault, og BMW springer fire pladser op og overhaler i forbifarten både Nissan, Opel, Suzuki og Kia.

Og så er der højdespringeren Tesla, som har mangedoblet sit salg, siden Model 3 kom på markedet i februar 2019.

Se mere: Her er alle de nye elbiler

Tendensen mod premiummærkerne fortsætter i 2019. Bortset fra Alfa Romeo, Mini og Jaguar går alle frem i markedsandel.

Mens knap 16 procent af de nye biler i 2018 var fra et af de dyre mærker, røg andelen i 2019 helt op på 19 procent. For ti år siden, i 2009, stod premiummærkerne kun for 9,2 procent af det samlede salg.

Seat og Mazda går kraftigt frem, mens Nissan, Suzuki, Opel, Fiat (igen) og Honda taber en del terræn. Opel, der får får år siden erklærede at ville i top 3, ligger nu nr. 15.

Derimod går det omsider pænt for koreanerne - efter flere års nedgang. Især Hyundai fik i 2019 et godt år i Danmark.

Samlet set steg det danske bilsalg ca. tre procent i 2019 og blev det største nogensinde.

Se mere: Vores appetit på ny bil slår alle rekorder

VW også størst i Europa

I Europa (EU plus EFTA-landende) er der kun små bevægelser fra 2018 til 2019. VW er stadig det markant største mærke, Renault er stadig nr. to, og Ford og Peugeot ligger på en stort set delt tredjeplads.

Mercedes-Benz er Europas femtestørste mærke, og BMW er det sjettestørste. Tesla, som ikke indgår i den officielle statistik fra brancheorganisationen ACEA, er kørt forbi Jaguar og Porsche og ligger formentlig nu på en europæisk 27. plads.

Også på europæisk plan går Opel, Nissan og Honda stort tilbage.

Det samlede bilsalg steg 1,2 procent i Europa.

Ny bil? Spørg FDM

Fransk-tysk koncern nr. to

På koncernbasis sidder Volkswagen-gruppen solidt på den europæiske trone med 24 procent af salget, en pæn fremgang fra året før.

PSA-gruppen (Peugeot, Citroën, Opel og DS) går lidt tilbage og tegner sig for 16 procent af salget.

Tredjestørst er Renault-gruppen (Renault og Dacia) med 10 procent af alle solgte personbiler – nogenlunde status quo. Tælles vennerne fra Nissan og Mitsubishi med, når Alliancen op på 13,5 procent af de nye biler – stadig kun en tredjeplads.

Danmarks 30 største bilmærker 2019

Nr.

Mærke

Antal

Ændring

1

VW

31.106

-3%

2

Peugeot

19.140

-7%

3

Toyota

17.332

7%

4

Citroën

15.646

12%

5

Skoda

15.067

17%

6

Ford

12.550

-5%

7

Mercedes-Benz

12.086

5%

8

Renault

11.553

-7%

9

Audi

10.539

31%

10

Hyundai

8.961

12%

11

BMW

8.845

17%

12

Nissan

8.440

-17%

13

Suzuki

8.246

-12%

14

Kia

7.896

2%

15

Opel

7.766

-27%

16

Mazda

6.302

33%

17

Seat

5.707

36%

18

Volvo

5.540

19%

19

Tesla

2.734

2778%

20

Fiat

2.212

-14%

21

Dacia

2.206

9%

22

Honda

1.265

-22%

23

Mitsubishi

1.092

10%

24

Mini

915

-3%

25

DS

825

52%

26

Alfa Romeo

378

-1%

27

Land Rover

355

159%

28

Jaguar

259

-48%

29

Jeep

160

52%

29

Subaru

160

-56%

Kilde: De Danske Bilimportører

 

 

Europas 30 største bilmærker 2019

Nr.

Mærke

Antal

Ændring

1

VW

1.769.482

0%

2

Renault

1.063.957

-4%

3

Ford

965.070

-2%

4

Peugeot

964.937

-1%

5

Mercedes-Benz

902.039

4%

6

BMW

830.862

2%

7

Opel

815.683

-8%

8

Skoda

761.761

5%

9

Audi

743.042

3%

10

Toyota

741.342

4%

11

Fiat

659.622

-7%

12

Citroën

636.843

6%

13

Dacia

581.543

10%

14

Hyundai

563.018

4%

15

Seat

507.149

12%

16

Kia

502.841

2%

17

Nissan

394.091

-20%

18

Volvo

342.579

7%

19

Mazda

256.562

9%

20

Suzuki*

256.000

2%

21

Mini

217.185

0%

22

Jeep

167.118

-1%

23

Land Rover

151.800

-1%

24

Mitsubishi

148.248

3%

25

Honda

122.080

-10%

26

Smart

114.616

16%

27

Tesla*

108.000

265%

28

Porsche

79.624

13%

29

Jaguar

76.826

-8%

30

Lancia/Chrysler

58.938

21%

Kilde: ACEA. Suzuki+Tesla: Carsalebase. EU+EFTA *Anslået