For bare en halv snes år siden var Rétromobile mest interessant for ejere af klassiske franske biler. Hvis man skulle finde en afviserarm til en Citroën DS eller en lydpotte til en Renault Dauphine, var det på Rétromobile, det foregik.
Det var en meget fransk messe med benhårdt fokus på de franske mærker, men i de senere år er udstillingen blevet stadig mere international. De store europæiske klassikerforhandlere har store stande, og selvom Citroën, Peugeot og Renault stadig fylder godt i landskabet, har de nu fået følge af andre fabriksstande fra mærker som Lamborghini, Porsche, Skoda og Fiat.
Det giver udstillingen en vis klasse, samtidig med at der stadig er masser af finurlige klubstande og udbydere af alskens bilrelaterede produkter. Du kan stadig finde lydpotten til din Dauphine, men du kan finde meget mere. Meget, meget mere.
Tanks og traktorer
Rétromobile byder altid på forskellige specialudstillinger i udstillingen, og i år kunne de besøgende glæde sig over en fin lille samling af det tjekkiske mærke Tatras mere end 100-årige historie og et udvalg af de Bertone-prototyper, som den italienske veteranbilklub ASI overtog efter det hæderkronede designfirmas konkurs for nogle år siden.
Det viser også noget om Rétromobiles store variation, at en stor del af en af hallerne var dedikeret til veterantraktorer. Og for at fuldende billedet af en meget bredspektret messe var der selvfølgelig også klassiske tanks, som man tilmed kunne se demonstreret udenfor.
Vild med veteranbiler? Læs om FDMs magasin om klassiske biler, MotorClassic, og bestil abonnement her
I det hele taget har man flyttet mere uden for hallerne end tidligere. I år gentog Rétromobile således en aktivitet, som man startede op sidste år: den franske veteranbilklub med det meget sigende navn Teuf-Teuf stilIede op med en række biler, som alle har mindst 100 år på bagen.
Dem kunne de besøgende få en hurtig tur rundt om udstillingshallen i. At dømme efter de lange køer er det en yderst populær aktivitet.
De fineste biler
I den store hal 1 kan man opleve nogle af de fineste biler, man kan købe for penge, og det er imponerende at opleve, hvad markedet kan tilbyde.
Der var vel en god håndfuld Lamborghini Miura’er, flere BMW 507, Ferrari’er i stort set alle afskygninger, hele to Pegaso og et imponerende udvalg af klassiske racerbiler fra Formel 1 til Le Mans-legender.
Du kan stadig finde lydpotten til din Dauphine, men du kan finde meget mere. Meget, meget mere.
De fleste biler er til salg og ofte til priser, man ikke spørger om. Som modpol er et stort område helliget salgsbiler, som højst må koste 25.000 euro, lige knap 200.000 kroner. Her er der også masser at tilbud, der kan sende drømmene på langfart og kassekreditten op i det røde felt.
På Rétromobile er der er også altid garanti for, at man kommer til at opleve biler, man aldrig har set, endsige hørt om før, og det er ofte på de mange klubstande, at man kan blive overrasket.
Læs mere: Kom på kørekursus for klassiske biler med FDM
Og så er der bøgerne, brochurerne, modelbilerne, benzinstanderne og alt muligt andet uundværligt, som gør et besøg på Rétromobile til en oplevelse, man bør unde sig mindst én gang i livet.
Og så kommer man altså heller ikke uden om, at en vinterdag i Paris er noget mere charmerende end Essen på selv den bedste dag.