Kia Stonic bliver mild og farverig

Kias lille crossover får sidst på året en større opdatering. Blandt andet får modellen mildhybrid-teknik og en ny type kobling, Og så skrues der endnu mere op for farvepaletten.

Kia Stonic i 2021-udgaven med en af de nye farvekombinationer.
Nyt om biler

Det er nu tre år siden, at Kia lancerede crossoveren Stonic med en fortælling om, at navnet var skabt ud fra ordene speedy og tonic. Javel, ja. Men nu – med lancering ved årsskiftet - er det blevet tid til et omfattende facelift af Stonic.

Stonics udvendige og indvendige design er stort set uændret, men der er større muligheder for at individualisere den med nye farver til karrosseri og tag, nye farvetemaer og nye fælge.

Det er dog ikke noget, danske Stonic-købere i nævneværdig grad har gjort brug af, men i Europa som helhed er det hver tredje kunde.

Se mere: Sig goddag til Speedy og Tonic

Kia Stonic i en af de nye farvekombinationer, Sporty Blue.
Kia Stonic i en af de nye farvekombinationer, Sporty Blue, kombineret med hvidt tag. På billedet øverst er det Perennial Grey med den nye tagfarve Most Yellow.

Skulle man have lyst til at skille sig ud fra den ensfarvede mængde, tilbydes ikke bare to nye lakfarver, grå og blå, men taget kan nu fås i en ekstra farve, Most Yellow, og dermed er antallet af tofarvede muligheder øget til 20.

I kabinen kan tilvælges to nye farvepakker, blå og gul, og dermed er der i alt fire.

Den fornyede Stonic fås med en ny, stor skærm på otte tommer, og hvis man vælger den, virker både Apple Carplay og Android Auto trådløst.

Test af 2020-udgaven: Kia Stonic - en lavbenet SUV

Der er nu mulighed for en ny, stor skærm på otte tommer, og hvis man vælger den, virker både Apple Carplay og Android Auto trådløst.
Der er nu mulighed for en ny, stor skærm på otte tommer, og hvis man vælger den, virker både Apple Carplay og Android Auto trådløst.

Markant er muligheden for den nye ’Eco Dynamics+’-benzinmotor med mildhybridteknik. En 1.0 benzinmotor får hjælp af en 48 volt starter-generator. Den nye motor erstatter Stonics tidligere generation af ’Kappa’-1.0-motorer.

Hybridmodellen er kombineret med en ny type kobling, der styres elektronisk. Kombinationen af den elektroniske kobling og starter-generatoren gør det muligt at standse motoren tidligere end Kias nuværende stop-start-system, f.eks. når man ruller hen mod et lyskryds.

Bliv medlem og få Motor

Ydelserne er uændrede, enten 100 hk eller 120 hk, men drejningsmomentet er øget. De øvrige benzinmotorer er også opgraderede med bedre brændstoføkonomi.

Nødbremsen er forbedret med bl.a. genkendelse af fodgængere og cyklister, og man kan få døsighedsalarm, blindvinkel-alarm og flere avancerede funktioner til at holde bilen i banen samt nødbremsning under bakning. Mere eksotisk er en alarm, der advarer føreren, hvis han eller hun har efterladt en person eller et kæledyr i bilen.