En SUV er ikke bare en SUV. Vi skal efterhånden vænne os til, at ligesom en traditionel bil som VW Golf både fås som hatchback og stationcar, så kan samme SUV både være traditionel udformet eller have et skråt bagparti i coupéstil.
Det har BMW og Mercedes-Benz tilbudt i et stykke tid med bl.a. X1/X2, X3/X4, X5/X6 samt GLC/GLC Coupé GLE/GLE Coupé.
Audi har været bagud, men nu kommer der mange på kort tid. Her gælder det Q5, som i første halvår af 2021 lanceres som Sportback. Den almindelige Q5 har netop fået et større facelift, og den nye Sportback svarer til denne fornyede Q5.
Se mere: Fornyet Audi løfter lyset

Teknisk er der ikke rigtig forskelle. Det handler om design og stil.
Bagruden er stærkt hældende, og kofangeren, der optisk er trukket langt, giver Q5 Sportback en mere dynamisk og fremtoning. Den er også udstyret med masser af krom langs rudekanter og midt på bagklappen.
Uændret størrelse
Q5 Sportback er syv mm længere end søstermodellen, mens højde, bredde og akselafstand er identisk. Bagagerummet er kun skrumpet ti liter – fra 520 til 510 liter – men anvendeligheden til store firkantede ting som f.eks. papkasser er formentlig noget dårligere.
Se mere: Audi gør elbil mere sexet
Det ses til dels af tallet med nedfældet bagsæde. Her kan der være 1.480 l i Sportback mod 1.520 l i den klassiske udgave.

Som ekstraudstyr fås et bagsæde, som kan forskydes i længderetningen og ryglænet kan justeres. Ud over en indstilling til ekstra god komfort for bagsædepassagererne kan man køre bagsædet helt frem, så bagagerummet vokser 60 l, op til 570 l.
Elektrisk bagklap er standard. Det er også sportsundervogn – med mulighed for adaptiv luftaffjedring.
Audi tilbyder Q5 Sportback i eksteriørudstyrslinjerne Advanced og S Line. Der er 12 lakfarver at vælge imellem.
Q5 Sportback kommer først med 2.0 diesel med 204 hk, dobbeltkoblingsgear og firehjulstræk. Senere følger flere andre motorer, inkl. to plugin-hybrider og en SQ5.
Q5 Sportback er den tredje coupé-SUV fra Audi, der er klar til produktion. De to andre er E-tron Sportback og Q3 Sportback. Desuden har Audi vist Q4 E-tron Sportback i en konceptudgave, der går i produktion til sommer.
Flere andre coupé-SUV'er på vej
Senest har Renault præsenteret en Kadjar-fætter, Arkana, som bliver den første coupé-SUV i den folkelige klasse. Man kunne indvende, at f.eks. Nissan Juke er en coupé-SUV, men her findes bilen kun i den ene formgivning.
Også kinesiske Aiways er på vej med en bil af typen, og der har været rygter om en Volvo ’XC50’, som skulle være en smart udgave af XC40, men intet er bekræftet.
Se mere: Nu også det: coupé-crossover for folket
