Ford Kuga – nu uden ledning

Den storsælgende Ford Kuga kommer snart i endnu en elektrificeret udgave, en fuldhybrid uden mulighed for (eller bøvl med) opladning fra nettet.

Ford Kuga kommer i første kvartal som 'almindelig' hybrid.
Nyt om biler

Mens Kuga som plugin-hybrid stadig er grounded på grund af fejl på højspændingsbatteriet, gør Ford klar til at lancere endnu en variant af SUV’en.

Den nye udgave er også en hybrid, men en ’almindelig’, fuld hybrid i stil med Toyotas hybrider. Det vil sige uden opladning fra elnettet.

18,5 km/l

Kuga Hybrid, som varianten hedder, har et batteri på 1,1 kWh og en officiel brændstoføkonomi på 18,5 km/l. Det er det samme som Kuga med 120 hestes dieselmotor og automatgear.

Benzinmotoren i hybriden er på 2,5 liter, og sammen med elmotoren er den samlede ydelse 190 hk. I plugin-hybriden, hvor elmotoren er kraftigere, disponerer man i alt over 225 hk.

Forstå hybrid og plugin-hybrid

Ford Kuga Hybrid må trække 1.600 kg. Modelvarianten fås kun med forhjulstræk.
Ford Kuga Hybrid må trække 1.600 kg. Modelvarianten fås kun med forhjulstræk.

Må trække 1.600 kg

Gearet er af CVT-typen, og trækvægten 1.600 kg – 400 kg mere end hos plugin-hybriden. Firehjulstræk er ikke en mulighed.

Standardudstyret omfatter bl.a. er et nyt 12,3 tommer digitalt instrumentpanel og trådløs telefonlader. SYNC 3-infotainment med otte tommer trykskærm og B&O-lydanlæg kan tilkøbes.

En ny udgave af automatisk nødbremse får debut i Kuga Hybrid. Nødbremsen kan reagere over for modkørende køretøjer, og systemet f.eks. bremse bilen automatisk, når man krydser en modkørende vognbane ved venstresving i et kryds.

Bliv medlem og få Motor

Pris ukendt

Plugin-hybriden koster efter afgiftsændringen 311.000 kr., mens det endnu er uvist, hvad Kuga Hybrid vil koste. Den lanceres i løbet af første kvartal.

Ford tilbyder i forvejen Mondeo som fuldhybrid. Her er benzinmotoren på 2,0 liter.