Her er alt om den nye VW ID.4

Motor har for første gang set nærmere på den nye elbil fra VW. Der er tale om en stor og rummelig familiebil med god rækkevidde, flot udstyr og en meget skarp pris.

VW ID.4 kommer til de første danske kunder til marts.
Nyt om biler

Den hedder ID.4 og er derfor logisk set en storebror til VW ID.3, der netop har vundet titlen ’Årets Bil i Danmark 2021’. Men det er ikke bare størrelsen, der skiller den nye ID.4 ud fra sin lillebror.

I ID.4 er der gjort mere ud af en masse detaljer, der tilsammen giver en oplevelse af en mere vellykket bil. Førerpladsen er flottere og bedre indrettet, dørene åbner på en mere smart måde med bl.a. elektroniske dørgreb, bagsædet er meget mere komfortabelt, og endelig er der i ID.4 mulighed for anhængertræk.

VW ID.4 fra siden
Udvendigt er ID.4 større end både ID.3 og VW Tiguan. Akselafstanden er næsten ni cm længere i ID.4 end VW Tiguan.

VIDEO: Se den nye VW ID.4

Hvor stor er VW ID.4?

I forhold til ID.3 er den nye ID.4 blevet hele 32 cm længere, og det er særligt bagagerummet (543 liter), der har draget fordel af denne forøgelse, idet akselafstanden er den samme i de to biler. Bredden er øget med lidt over fire cm, og så er ID.4 blevet fire til seks cm højere end ID.3 afhængig af udstyrsvariant.

De ændrede mål har gjort det muligt at indrette kabinen på en mere smart måde, så man oplever pladsforholdene som ualmindeligt gode i ID.4. Vi prøvesad bilen, og selv med en langbenet ved forsædet var der stadig overraskende god plads ved bagsædet.

Læs også: Motors test af VW ID.3

Og da gulvet er helt plant, idet der jo ikke skal være plads til en kardanaksel, er det dejligt let at komme ind og ud af bilen, og ikke mindst let at sidde ved midterpladsen ved bagsædet.

VW ID.4 kabine
Førerpladsen er meget lig det vi kender fra ID.3, men materialerne føles lige et niveau lækrere. Der er et lille digitalt instrumenthus foran rattet og en større skærm midt på instrumentbordet.

Hvad koster VW ID.4?

De nye afgiftsregler har været gunstige for elbiler i almindelighed, og for VW ID.4 i særdeleshed. Den stod til at skulle koste op mod 675.000 kr. efter nytår, men de nye afgifter har sat en stopper for det.

I stedet koster en særlig lanceringsudgave nu 375.000 kr., mens en topudstyret version fås til 440.000 kr. Senere dukker de mere almindelige modeller op, og her forventes det, at ID.4 vil komme til at koste ca. 90.000 kr. mere end en ID.3, selvom man ikke helt kan sammenligne udstyrsniveauer og batteristørrelser mellem de to biler.

Holder den antagelse, vil den allerbilligste version af ID.4 kunne erhverves for omkring 330-340.000 kr. Og så er der tale om et decideret slagtilbud. I første omgang er det dog kun de to særlige lanceringsversioner, ID.4 1st Edition og ID.4 1st Edition Max, der er prissat. De øvrige udstyrsvarianter vil minde om ID.3-modelprogrammet. 

VW ID.4 opladning
På farten kan ID.4 lades med 50 kW i de billigste versioner og 125 kW i topudgaverne. Det gør det muligt at lade fra 5 til 80 procent på 38 minutter.

Hvad er rækkevidden på VW ID.4?

Modsat ID.3 kommer ID.4 kun i to versioner, når vi taler motor og batteri. Den lille udgave får et batteri på 52 kWh og en motor på 148 hk. Det giver en rækkevidde på op til 348 km. Den store får et batteri på 77 kWh og en noget kraftigere motor på op til 204 hk. Den har en rækkevidde på op til 522 km.

I begge tilfælde er der tale om en baghjulstrukken bil, hvor elmotoren er bygget sammen med hjulophængene.

Til sommer udvides programmet med en ID.4 GTX, som i kraft af en stærk motor ved forakslen får firehjulstræk og en samlet ydelse på 306 hk. GTX-udgaven ventes at have en 0-100-tid på 6,2 sekunder. Den ekstra motor og ydelse går lidt ud over den officielle rækkevidde, som ventes at falde til 470 km.

Læs også: Motors test af Tesla Model 3

Fordi der ikke er træk på forhjulene, kan bilen dreje skarpere end normalt, og ID.4 får derfor stort set samme lille venderadius som ID.3, der kan ’vende på en femøre’.

Bilerne med det lille batteri må trække 1.000 kg, mens dem med det store batteri må trække op til 1.200 kg.

VW ID.4 forlygter
Forlygterne er af LED-typen, og mellem forlygterne løber et smalt LED-bånd. Det gør bilen let genkendelig i trafikken i mørke.

Flot udstyret

Vi kender endnu ikke alle detaljerne om udstyret i de udstyrsvarianter, men som det ser ud nu, vil alle udgaver få adaptiv fartpilot, digitalt instrumenthus og 10-tommers skærm. Topudgaverne vil få 12-tommers skærm og en udvidet fartpilot, der fastholder bilen i vognbanen, blot man har tre fingre på rattet.

Et headup-display, der projicerer vigtige informationer op i forruden, vil være at finde i topudgaverne, og i lighed med ID.3 er der tale om færdigt sammensatte udstyrsversioner, som man ikke kan tilkøbe udstyr til på samme måde, som vi kender fra f.eks. VW Golf.

Alle udgaver får desuden LED-lys både for og bag, ligesom der er klimaanlæg, der kan styres fra en app, så bilen er forvarmet, når man skal ud at køre. Der er nøglefri start af bilen, og der er naturligvis automatgear som altid i en elbil.

Se mere: VW springer på elektrisk SUV-bølge

VW ID.4 bagfra
Bagtil er VW ID.4 udstyret med LED-baglygter der er forbundet på tværs af bilen med et smalt lygtebånd. Under det store VW-logo står ID.4 skrevet med tydelige hvide bogstaver og tal.

Hvor hurtigt lader VW ID.4?

De billigste udgaver af VW ID.4 vil kunne lades op herhjemme med 7,2 kW fra en ladeboks (2 faser), mens de større udgaver har en indbygget 11 kW-lader (3 faser), som svarer til det, man normalt taler om, når man taler om ladebokse til privat brug.

Det giver i alle tilfælde ladetider hjemme på ca. syv timer, da batteriet i dem med den lille indbyggede lader er tilsvarende mindre.

På farten kan man lynlade de billigste udgaver med op til 50 kW, mens dem med det store batteri kan lades med op til 125 kW. Så kan man ifølge VW oplade sin bil fra 5 % til 80 % på bare 38 minutter.

VW ID.4 design
I forhold til VW ID.3 er linjerne i ID.4 mere bløde og afrundede. Bemærk at der er plastkanter rundt om hjulene i for- og bagskærme.

Byg din egen VW ID.4 på nettet

I ugen op til jul vil man kunne 'bygge' sin egen bil på den danske importørs hjemmeside. Her kan man vælge mellem udstyrsversioner, seks farver, tre hjuldesigns og visse udvendige designelementer.

Bestiller man bilen med det samme, vil de første kunne leveres omkring marts. Modsat ID.3 kommer ID.4 fra begyndelsen med alle opdateringer, og alle funktioner er derfor til rådighed fra leveringen. Men senere kommer der givetvis løbende opdateringer til bilens software, og det vil man få leveret trådløst ’Over the Air’, så man slipper for at skulle på værksted. Det er lidt på samme måde, som det vi kender fra mobiltelefonen, der nu og da får en opdatering.

Motor vender tilbage med prøvekørsler af VW ID.4 i begyndelsen af 2021.

Fakta om VW ID.4

Fås i første omgang i to versioner:
1st Edition: 374.995 kr.
1st Edition Max: 439.995 kr.
- senere dukker andre udgaver op, og billigste ventes at koste 330-340.000 kr.

Lille udgave:
Motor: 148 hk (kan opgraderes til 170 hk)
Batteri: 52 kWh
Lader: 7,2 kW AC (2 faser) + 50 kW DC
Rækkevidde: op til 348 km

Stor udgave:
Motor: 204 hk
Batteri: 77 kWh
Lader: 11 kW AC (3 faser) + 125 kW DC
Rækkevidde: op til 522 km
Alle udgaver har baghjulstræk
(Senere dukker udgaver op med firehjulstræk)

Mål:
Længde: 458 cm
Bredde: 185 cm
Højde: 161 cm
Akselafstand: 276,6 cm

Levering: fra marts 2021

Overvejer du en elbil? Læs FDMs store tema om hverdag med elbil

Læs tema